Společnosti, které aktuální těžké časy ustály, si pomalu mohou oddechnout. Ale ne na dlouho. Kvůli nestabilní ekonomice se totiž blíží další krize – ta ekonomická. Firmy se tak budou stejně jako před deseti lety muset s některými svými zaměstnanci rozloučit. Právě propouštění může dobře vybudované pověsti firmy uškodit a tak přichází na řadu outplacement. Proces, kdy se společnosti snaží zvládnout propouštění s grácií a podpořit zaměstnance při hledání nových příležitostí.
Cílem outplacementu je kvalitní a komplexní příprava propouštěných pracovníků na novou situaci a pomoc při hledání nového pracovního poměru. V procesu jde o udržení motivace a loajality stávajících pracovníků a v neposlední řadě posílení pozitivního vnímání společnosti navenek. V praxi může outplacement vypadat různorodě.
„Organizace nabízí zaměstnancům rekvalifikační kurzy v podobě počítačových nebo jazykových lekcí. Dále mohou využít poradce, který pomáhá zaměstnanci zorientovat se na trhu práce. Dostává rady, jak postupovat při hledání nové práce, jak si správně sestavit životopis nebo jak se chovat u pracovního pohovoru. Některé společnosti pak nabízí profil propouštěného pracovníka spolupracujícím personálním agenturám. Není to jen o outplacementové strategii nastavené ze strany HR, je to především o připravenosti manažerů komunikovat nelehkou situaci,“ říká Magdaléna Prunerová, jednatelka vzdělávací společnosti MgC Group.
Outplacement lze na míru naplánovat jak jednotlivcům, tak většímu kolektivu, pro které znamená ztráta zaměstnání v podobě stálého příjmu velký zásah nejen do pracovního života, ale také do jejich soukromí. „Firmy mohou outplacement provádět svépomocí nebo si najímají externí konzultanty. Právě v těchto případech je důležitý osobní kontakt s poradcem, který poskytuje propouštěnému zaměstnanci podporu a provází jej tímto složitým obdobím. U větších skupin se to děje za pomoci společných schůzek. Poradenství se připravuje vždy na míru, podle dané situace,“ upřesňuje Prunerová.
Zavedení outplacementu není jednorázovou záležitostí, ale jedná se o komplexní projekt, který běží dlouhodobě. Zaměstnavatel tak projevuje zájem o své lidi, vytváří v nich pocit důvěry a posiluje tak firemní kulturu spoluodpovědnosti. Zároveň také získává dobrou pověst, protože se o své lidi umí starat. Neustále tak buduje vztah i s propuštěnými lidmi, kteří po kladné zkušenosti nadále pozitivně hodnotí svého bývalého zaměstnavatele. „V této oblasti je nepostradatelný přímý nadřízený daných pracovníků. Komunikace a správně nastavený proces je velmi důležitou součástí efektivního outplacementového procesu,“ říká Petra Hubálková, konzultantka HR strategií MgC Group.
Dobře nastavený outplacement zahrnuje nejen péči o odcházející zaměstnance, ale i ty stávající. Důležitá je i komunikaci uvnitř firmy, vůči obchodním partnerům i úřadům v regionu.