Tržby v oblasti přímého prodeje, tedy prostřednictvím prodejců a mimo kamenné obchody, vzrostly v rámci EU od roku 2012 o více než 20% a jen v roce 2016 dosáhly 29,1 miliard eur. Průzkum Evropské asociace přímého prodeje (SELDIA) navíc ukázal, že za ideální formu výdělku jej považuje stále více mladých. Expanze v odvětví přímého prodeje bude podle některých expertů pokračovat i v dalších letech.
Přímý prodej má své zastánce i odpůrce. Podle zprávy Asociace přímého prodeje je v rámci EU ve firmách zabývajících se osobním prodejem registrováno více než 6,6 milionů lidí. V celé Evropě jich je pak více než 14,8 milionů. Přímý prodej láká zejména mladé. Mezi distributory stoupá počet tzv. mileniálů, kteří upřednostňují nezávislou a flexibilní práci s dostatkem volného času.
Zatímco dříve fungoval přímý prodej především na bázi osobního setkání či doporučení, mileniálové prý upouštějí od tradičních prodejních metod a oslovují potencionální i stávající zákazníky hlavně prostřednictvím sociálních sítí či webu. I nadále platí, že přímý prodej je dominantou žen, které tvoří až 85% všech prodejců.
V Česku za loňský rok dosáhl obrat společností sdružených v Asociaci přímého prodeje, tedy například Amway, Herbalife či Vorwerk, 6,8 miliardy korun. Nejvíce Češi utrácí za kosmetiku (41%), spotřební zboží/produkty pro domácnost (26%) a wellness produkty (25%). Prodeji se u nás věnuje více než 288 tisíc lidí.
„Ani současný vývoj pracovního trhu spojený s rekordně nízkou mírou nezaměstnanosti nezpůsobil pokles zájmu o distributorskou činnost. Ukazuje se, že benefity, které nabízí práce v segmentu přímého prodeje, jsou pro Čechy stále rozhodující motivací k podnikání,“ uvádí předsedkyně Asociace osobního prodeje Ildiko Dikošová.
Přestože v Česku vzrostl vloni obrat osobního prodeje třikrát více, než je celosvětový průměr, mezi pětici největších trhů v Evropě patří Německo, Francie, Anglie, Itálie a Polsko. Hlavními trhy, kde se odehrává 80% celosvětového obratu firem přímého prodeje, jsou Spojené státy, Čína a Jižní Korea.