Dvě třetiny Čechů očekávají v následujících pěti letech průměrnou inflaci nad úrovní 3 %, skoro polovina Čechů dokonce nad úrovní 4 %. Není pak divu, že vlivu inflace na své úspory se obává 81 % lidí. Vyplývá to z aktuálního průzkumu Banky CREDITAS. Data také ukazují, že Češi s očekávaným růstem cen mění rozložení svých úspor a stále více se přiklánějí k různým variantám investic, které by je měly před inflací ochránit lépe než běžné spořicí produkty.
„Pro většinu lidí s úsporami v řádu stovek tisíc korun byl dlouho základem spořicí účet, který má 7 lidí z 10, doplněný o investici prostřednictvím fondu (2 z 10). Současný vývoj logicky směřuje k tomu, že se preference mění. Téměř polovina dotázaných plánuje změnu způsobu uložení finančních prostředků,“ popisuje výsledky průzkumu ředitelka komunikace a marketingu Banky CREDITAS Lucie Brunclíková. „Obavy z inflace a potřeba upravit své úspory jsou silnější u lidí s vyšším příjmem a vyšší hodnotou úspor,“ dodává.
Kdo je mezi vítězi? Na dotaz, jaké nástroje chtějí lidé NOVĚ začít využívat, odpověděla téměř čtvrtina, že přesunou část financí do majetku, například nemovitostí. Zhruba 17 % překvapivě plánuje nově využívat spořicí účet. Přes 13 % lidí chce nově investovat do podílových fondů a skoro 12 % chce investovat napřímo do akcií či jiných cenných papírů. Každý desátý zvažuje investici do dluhopisů, ať už státních nebo korporátních.
Obecně platí, že častěji investují muži než ženy a tento rozdíl se ještě posiluje. Peníze ve fondech deklaruje aktuálně každý čtvrtý muž a jen každá šestá žena, v přímých investicích typu akcií pak 15 % můžu a jen 4 % žen. Nově chce do fondů investovat dalších 15 % mužů a 10 % žen, napřímo také 15 % mužů a jen 6 % žen.
„Tyto trendy odpovídají tomu, co vidíme u středně a vysokopříjmových klientů. Přesun velkého množství peněz do fondů pro retail, zejména těch zaměřených na nemovitosti, i pro kvalifikované investory, kde je hodně atraktivní například konzervativní sektor energetiky,“ popisuje Lucie Brunclíková.
Celý výzkum byl realizován na vzorku více než 500 respondentů na počátku září 2021. Průzkum realizovala agentura Ipsos.