Studio Brádka design funguje jako komorní konglomerát specialistů, se kterými jeho zakladatel, Ondřej Brádka, vždy pracuje v oblastech, které potřebuje pro klienty komplexně pokrýt. Studio má za sebou realizace, jako je redesign drogerií TETA (pro MORIS design) nebo v současné době probíhající remodelling prodejen O2.
Ondřej BrádkaZa studiem stojí Ondřej Brádka, designér, který se podle svých slov již roky snaží zkulturňovat české retailové prostředí. Spolu s ním pracuje na rozvoji jeho žena Alice. Externě využívají dílčích služeb například grafiků či koncových výrobců a projekt manažerů.
Co pro vás bylo v začátcích vašeho podnikání nejobtížnější?
Nejobtížnější bylo samotné rozhodnutí. Přestat pracovat pro agentury a vzít celou tu odpovědnost na sebe, na své jméno, které v oboru již nějaký zvuk mělo. Jinak bylo nutné „jen“ nakoupit hardware a software, který není pro design ničím laciným a začít intenzivně pracovat. A o to se snažíme stále.
Jak vám vyhovuje podnikatelské prostředí v ČR?
V našem oboru je rigidní. Potřebuje ještě hodně osvěty. Nicméně co se týká legislativních náležitostí, administrativu sice nemáme asi nikdo rád, ale upřímně, zatím se nepotýkáme s ničím nepřekonatelným.
Jaké faktory jsou nejdůležitější pro úspěch vaší firmy?
Kreativita spojená s funkčností, kterou běžné reklamní agentury neumí skloubit, obrovské nasazení, znalost světových trendů, technologií i celého trhu. K tomu jsme rychlí v reakcích a plníme, co slíbíme. Možná se to zdá jako banalita, ale bohužel v ČR to stále není běžným standardem. Snažíme se to měnit, edukujeme, vysvětlujeme, neslibujeme vzdušné zámky. Ono to také v našem oboru nejde, 3D modelling a kreativa jsou náročné disciplíny, které se nedají srovnat se zalomením pěkného letáku, proto to nelze srovnávat ani finančně, ani časově.
Jaké zajímavé postupy používáte - a jak?
Pro nás běžný nástroj, pro obor stále do určité míry něco neobvyklého. Začíná se rukou a končí náročným 3D renderingem a retušemi. Žádný software za vás totiž sám nic nevymyslí, takže hlava a následně tužka a papír je základ, drahé výstupy v podobě vizualizací jsou tou krásnou třešinkou na dortu, nad kterou po týdnech práce klient většinou jásá. My ukazujeme i naše myšlení, postupy, skici v ruce, ve 2D, aby si klient dokázal představit postup a penzum práce, které se za jednotlivými projekty skrývá. A to opravdu pomáhá, minimálně si konečně klient dokáže představit zásadní rozdíl mezi klasickou plošnou grafikou a prostorovým designem.
Narazili jste v průběhu podnikání na nějaké vážné problémy?
Malé problémy a krize jsou každodenním chlebem každého podnikatele. A jestli vám někdo bude tvrdit, že to má všechno dané s lehkostí, lže vám. Náš největší problém bývá právě neznalost postupů a náročnosti práce na designu na straně klienta. Představuje si, že projekt rebrandingu sítě prodejen je věc na pár dní nebo týdnů. A on je to pak třeba i vývoj na dlouhé měsíce. Snažíme se edukovat, ale leckdy je to málo. Řešíme to pak za pochodu a stále se učíme, jak nejlépe na to.
Co vnímáte jako riziko pro své podnikání?
Rizik je několik. Jednak již zmíněná neznalost postupů a možností oboru samotného a jednak velmi deformovaný trh, který je zvyklý pracovat s designéry jako s laboratorními experimenty. Osloví x firem a čekají, co z nich (nejlépe zadarmo) vypadne. Pak se rozhodnou. A leckdy si vypůjčí něco od někoho, ono se to přece nepozná. To jde logicky ruku v ruce s častou neznalostí autorského a licenčního zákona. Bez licence a souhlasu i odměny autora totiž dílo opravdu nemůžete použít podle svého. To je stejné pro autory knihy, sochy nebo třeba designu nového obchodu.
Chápu, že například výrobní firmy, kterým jde primárně o následnou realizaci, do bezúplatných tendrů jdou. Rozmělní si odměnu designéra do následné realizace. Na té jsou totiž v oboru úplně jiné marže, zejména pak, jde-li o rozsáhlý projekt. My ale v takové situaci nejsme. Pokud nedostaneme zaplaceno, nemáme na provoz. A proto do výběrových řízení bez skicovného v podstatě nejdeme. Je to stejné, jako když si objednáte služby právníka. Také nevíte, jestli vám spor vyhraje, ale víte, že udělá pro vás maximum, proto jste si vybrali toho nejlepšího. A stejně je to s námi. My si jsme jistí, že od nás klient dostane maximum. Náš focus je design a funkční řešení, nikoliv výroba. A proto do toho dáme úplně vše, musíme. Zatím se nám nestalo, že by klient řekl: Hmmm, no to se nepovedlo.
Jaké máte plány do budoucna?
Řeknu to jako klišé: S každičkým projektem chceme být lepší, přinášet klientovi vysokou a dlouhodobou přidanou hodnotu. Investice do nového obchodu je investice na roky dopředu. A v celkovém úhrnu není logicky nízká. K tomu potřebujeme osvícené klienty, kteří si uvědomují, že design je přidaná hodnota jejich podnikání, úspěchu a vnímání jejich značky u jejich zákazníků. A jsou ochotni do této oblasti investovat. Design vytváří touhu, tvoří vztah. Dlouhodobý. Design pomáhá prodávat. Dlouhodobě. Design získává více loajálních zákazníků. Dlouhodobě. To samozřejmě ruku v ruce s dalšími faktory jako je samotný produkt, služba s ním spojená, lidský/prozákaznický přístup a marketing jako takový.
Ostatně, srovnejme si malé město v Itálii s krajským českým městem (ne temperamentem, ale rozsahem a prezentací retailu). Kde se vám bude lépe nakupovat? Kde se budete cítit lépe? Kde budete po nákupu prahnout? Mně v Itálii. Proč? Protože Italové design „umí“, a to už nejméně od renesance. Umí si vás získat. Umí vás nalákat. Umí vás vtáhnout a zahltit emocemi. A vy se chcete vracet. A takové standardy chceme přinést i do České republiky.
Jedním z nejcennějších zdrojů informací při podnikání jsou zkušenosti dalších podnikatelů. Jak se jim podařilo nastartovat růst? S jakými riziky...