On-line zařizování takřka čehokoli, co je k životu potřeba, je stále populárnější. Ať už jde o on-line nákupy na internetu, komunikaci s úřady nebo třeba internetové bankovnictví. A kamenné pobočky obchodů, bank či úřadů? Jak to s nimi bude za několik let? Odpověď naznačuje nedávný průzkum Citibank. Plyne z něj, že pro 50 % Čechů důvodem návštěvy banky získání informací nebo konzultace konkrétního požadavku s bankéřem. Podobně by tomu mohlo být i u dalších aktivit.
Pouhá pětina Čechů (19,9 %) chodí do bankovních poboček kvůli zřízení nové služby či podání žádosti o bankovní produkt. Osobně banku kvůli zrušení určitého typu služeb navštíví však jen necelých pět procent lidí (4,7 %).
Lze očekávat, že podobně se budou vyvíjet i další aktivity, které lze řešit on-line. Pokud ale výše zmiňujeme i internetové nákupy, tam ovšem je situace odlišná: Lidé se tam sice chodí i poradit, především si tam ale jdou vyzvednout koupené fyzické produkty. Jakmile se ale zařizovaná věc netýká ničeho fyzického, situace je odlišná.
„Výsledky průzkumu nám opakovaně potvrzují trend posledních let, kdy lidé řeší stále více věcí přes internet a osobně do banky chodí mnohem méně,“ říká Veronika Špaňárová, ředitelka retailového bankovnictví Citibank. Více než polovina (52,8 %) respondentů uvedla, že navštěvuje pobočku své banky méně než jednou v měsíci.
Jaké mají Češi povědomí o mobilním bankovnictví a jak jej využívají? Celých 84,2 % respondentů zmiňovaného průzkumu uvedlo, že pojem znají a čtvrtina z nich mobilní bankovnictví používá.
Znalost a popularita mobilního bankovnictví v české populaci postupně roste. Z průzkumu realizovaného před dvěma lety vyplynulo, že pojem mobilní bankovnictví znalo v té době 80 % respondentů, takže mírný růst je zde patrný. „Podle aktuálního průzkumu se také 83,2 % respondentů domnívá, že mobilní bankovnictví má pro uživatele přínos. V roce 2011 to bylo pouze 51,8 % dotazovaných,“ dodává Špaňárová.
Růst počtu přístupů z mobilních zařízení lze očekávat i v dalších sektorech, nejen v bankovnictví. Uživatelé postupně překonávají nedůvěru, navíc si rychle získávají na popularitě tablety a chytré telefony.
Z lidí, kteří mobilní bankovnictví nepoužívají, jen 14 % respondentů nemá důvěru v realizaci bankovních úkonů prostřednictvím mobilního telefonu a pouze desetina lidí neumí se službou zacházet. Překvapivým výsledkem průzkumu je tvrzení několika málo respondentů (necelá 2 %), že službu nepoužívá kvůli jeho vysoké ceně. „Tento výsledek je pro nás překvapivý, protože mobilní bankovnictví je v Citibank poskytováno zcela zdarma a obavy o náklady vynaložené na používání této služby jsou bezpředmětné,“ doplňuje Špaňárová.