Jedním ze základních klíčů úspěšného e-commerce podnikání je pochopení vzorců chování zákazníků napříč celým nákupním procesem. Snaha o zlepšení konverze vyžaduje sběr množství různorodých dat. Jedním z údajů, které stojí za povšimnutí je bezpochyby čas potřebný k dokončení transakčního procesu: počet minut, hodin či dnů od prvního kontaktu zákazníka s produktem až po dokončení nákupu.
Evropská studie sítě online obchodních portálů ShopAlike ukázala, že čas potřebný k dokončení nákupu se může velmi lišit například v závislosti na konkrétní zemi. Průzkum analyzoval nákupní chování uživatelů v 12 zemích Evropy: v České republice, Německu, Dánsku, Španělsku, Finsku, Itálii, Francii, Nizozemsku, Norsku, Polsku, Švédsku a na Slovensku.
Online nákup oblečení například ve většině zemí zabere přibližně hodinu. Ve Francii jsou to však až čtyři hodiny - nejdelší čas v této kategorii. Na opačném konci spektra je Slovensko, kterému nákup oblečení trvá nejméně, pouze 20 minut od prvního kliku na produkt po jeho koupi.
Podobné rozdíly se dají najít i při další velké kategorii produktů - botách. Celoevropský průměr je 68 minut, Francouzi potřebují opět až 4 hodiny zatímco Norsku stačí pouze 10 minut.
Pokud jde o nábytek, ve většině zemí, s výjimkou Itálie a Francie, se podaří nákup dokončit do hodiny.
Pro přiblížení online nákupního chování lidí vytvořil ShopAlike infografiku s časovou osou zobrazující, jak dlouho trvá průměrně Evropanům dokončení nákupu různých typů produktů. Většina transakcí se vybaví v průběhu 48 hodin, takže časová osa začíná na prvním kliknutí na konkrétní produkt a končí momentem dokončení nákupu, maximálně po 2 dnech. Jelikož infografika barevně rozlišuje jednotlivé kategorie produktů, je možné jasně vidět, že například oblečení (kromě obyčejného trička) se nachází uprostřed. Koupě ideálních šatů však již trvá déle. Delší dobu rozhodování si logicky vyžadují i určité větší kusy nábytku. Naopak na začátku osy se umístili cenově poměrně dostupné doplňky jako sluneční brýle nebo hračky.
Podíváme-li se na vzorce chování při online nákupech v České republice detailněji, zjistíme že nákup páru džínů trvá 36 minut. Více než výběr běžného trička (25 minut), ale méně než koupě šatů (58 minut). Nejoblíbenějším produktem Čechů se zdají být kotníkové boty, které vybírají nejrychleji ze všech sledovaných typů produktů, pouze za 10 minut, což je mimochodem čas téměř identický s dobou potřebnou pro výběr lampy. Nejdéle se rozhodují při koupi kabelek, kde potřebují k dokončení nákupu až 15 hodin.
Zdroj: data ShopAlike o nákupech uskutečněných během 18 měsíců (květen 2015 - listopad 2016) v 12 zemích (CZ, DE, DK, ES, FI, FR, IT, NL, NO, PL, SE, SK). Studie analyzovala vzorek celkem 3,081,824 transakcí, 160 základních kategorií produktů od nábytku po hračky, více než 2000 produktových typů vycházejících z databáze více než 100 milionů produktů.
(Partnerský příspěvek)