Poslanecká sněmovna definitivně schválila novelu zákona o elektronických komunikacích, která mimo jiné zavádí přísnější pravidla pro obtěžující marketingová volání. Spotřebitelská organizace dTest několik měsíců vede kampaň Stop telešmejdům, kterou podpořilo více než čtrnáct tisíc spotřebitelů. Dali tak zákonodárcům jednoznačně najevo, že chtějí, aby byla schválena nová pravidla pro telemarketing. Podepíše-li novelu i prezident republiky, přibližně za tři čtvrtě roku se spotřebitelé dočkají změny. V čem spočívá?
Stačí jeden telefonický hovor, souhlas se zasláním dárku v podobě mince, medaile, holítek či náhradních břitů, a dotyčného člověka čeká jejich pravidelný přísun. Organizace dTest upozorňuje, že cílem obchodníků není zákazníky obdarovat, ale udělat z nich stálé odběratele svého zboží. Vylákají z nich totiž souhlas, který si nahrávají. Časté jsou také nabídky na „zázračné“ potravinové doplňky, u nichž deklarují léčebné účinky. Rozmohl se i telefonický prodej zboží proti koronaviru jako speciálních amuletů nebo nejrůznějších přípravků, jejichž pozitivní účinky nejsou prokázány.
Spotřebitelé se setkávají i s telefonickým vnucováním smluv o dodávkách energií či účasti v energetických aukcích. „Jejich podstatou je souhlas s přihláškou do aukce, v níž má být vybrán nejvýhodnější dodavatel energií. Aukce se však často nekoná. Prodejce za vás jakožto zprostředkovatel uzavře na základě plné moci smlouvu o dodávkách energií,“ popisuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Mnozí spotřebitelé již odmítají přijímat hovory, když jim volá neznámé číslo. Důvod je jasný ˗ nechtějí být zavaleni často pochybnými nabídkami zboží a služeb. Marketingová volání jsou spotřebiteli vnímána jako vysoce obtěžující. Jenže když si spotřebitel na takovou praktiku konkrétního obchodníka stěžuje, je dnes téměř nemožné prokázat případné porušení zákona a rovněž jej potrestat. Právě proto byla připravena novela zákona o elektronických komunikacích, která posiluje postavení českých spotřebitelů.
Stávající podoba zákona totiž využívá takzvaný princip opt-out, to znamená, že telefonicky kontaktovat lze každou osobu, která v účastnickém seznamu nemá uvedeno, že si nepřeje být obtěžována. „Ochranu soukromí před přímým telemarketingem zajistí princip opt-in, na který se nově přechází. Telefonicky půjde kontaktovat pouze osobu, která v účastnickém seznamu bude mít uvedeno, že si přeje být takto kontaktována,“ vysvětluje Eduarda Hekšová. A dodává: „Tuto právní úpravu budou muset dodržovat i zahraniční společnosti, které cílí na české spotřebitele.“
Zároveň není třeba mít obavy, že by vám nemohl nadále zavolat lékař či podnikatel, u něhož pravidelně nakupujete. Lékař, poskytovatel služeb, prodejce zboží a další mají totiž možnost „volání“ svým klientům ošetřenou v rámci pravidel ochrany osobních údajů, zpravidla souhlasem klienta.
Rychlá a jednoduchá změna poskytovatele internetu, posílení ochrany soukromí nebo stanovení podmínek pro snadnější budování sítí elektronických komunikací. To jsou jen některé změny, které rovněž přináší novela zákona o elektronických komunikacích. „Poslanecká sněmovna se jí musela věnovat opakovaně, jelikož jí novelu vrátil v závěru července Senát se svými pozměňovacími návrhy. Cílem jednoho z nich byla právě snaha zcela vypustit přísnější pravidla pro telemarketing. Poslanecká sněmovna tyto snahy odmítla značnou většinou 137 ze 142 přítomných poslankyň a poslanců,“ uzavírá Hekšová.