Diskriminace je jedna ze společensky nepřijatelných a navíc protiprávních forem jednání obchodníků, která je, v oblasti prodeje produktů a poskytování služeb, průběžně monitorována Českou obchodní inspekcí. Ve 2. čtvrtletí 2016 se uskutečnilo na území celé České republiky 257 kontrol, kdy z toho podezření na diskriminaci spotřebitele bylo zjištěno v 5 případech, což je téměř 2 procenta. K jaké diskriminaci dochází?
Ve sledovaném období nabylo právní moci za diskriminaci 6 pokut v celkové hodnotě 107 000 korun. Mimo jiné se také inspektoři ČOI zaměřili na dodržování dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele. Porušení právních předpisů bylo shledáno ve 129 případech, což je 50 % všech kontrolovaných subjektů. Nejčastěji se jednalo o porušení zásad poctivosti prodeje výrobků a služeb a neinformování o cenách prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb.
V období od 1. 4. 2016 do 30. 6. 2016 provedli inspektoři ČOI 257 kontrol, které byly primárně zaměřeny na obchodníky a jejich případné používání některé z forem diskriminace spotřebitelů. Při ověřování možného diskriminačního jednání byly podle zprávy ČOI v maximální míře využívány jak romské inspektorky, tak dobře jazykově vybavení inspektoři.
Diskriminace byla prokázána v 5 případech, což je 1,9 % z celkového počtu 257 provedených kontrol. Jednalo se:
V souvislosti s prokázaným diskriminačním jednáním nabylo ve 2. čtvrtletí 2016 právní moci 6 pokut ve výši 107 000 korun.
Součástí kontroly bylo rovněž ověřování plnění dalších povinností prodávajících, které vyplývají z ustanovení obecně závazných právních předpisů, jejichž dodržování je předmětem dozorové činnosti České obchodní inspekce.
Z výsledků vyplývá, že přetrvávají nedostatky především v dodržování zákona o ochraně spotřebitele, a to převážně v těchto oblastech:
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů bylo v této oblasti kontrol pravomocně uloženo celkem 159 pokut v celkové hodnotě 780 000 korun (včetně pokut za diskriminaci).
Výsledky kontrolní akce zaměřené na odhalování diskriminace spotřebitelů prokázaly, že ve 2. čtvrtletí roku 2016 došlo v této oblasti k mírnému procentuálnímu nárůstu počtu zjištění oproti 1. čtvrtletí roku 2016 (1,45%).