Dle průzkumu kariérního portálu Nelisa si více než polovina lidí řekla o zvýšení platu alespoň o 10 % v důsledku inflace. Průzkum dále ukázal, že se lidé o navýšení platového ohodnocení u svých zaměstnavatelů spíše aktivně přihlašují, a to v pravidelném intervalu alespoň 18 měsíců. Jako nejčastější argument pro zvýšení platu uvádějí především kvalitu odvedené práce, její rostoucí množství a zodpovědnost. Výsledky dále ukázaly, že ačkoli by lidé v případě podprůměrného platu náležícího jejich pozici o jeho zvýšení zažádali, až 60 % z nich průměr nezná.
Průzkum portálu ukázal, že lidé aktivně řeší své finanční ohodnocení. Více než 50 % zaměstnanců žádá své nadřízené o zvýšení platu. 52 % respondentů uvedlo, že je k tomu vede kvalitní plnění jejich pracovních povinností, 30 % pak rostoucí objem práce a s tím související zodpovědnost. Mezi dalšími důvody lidé jmenují finanční problémy (10 %) či reakci na profitabilní období své firmy (4 %). Více než polovina z nich uvedla jako důvod k žádosti o vyšší plat rostoucí inflaci a aktuální zvyšování cen.
Data dále ukazují, že ačkoli lidé otázku platu se svým zaměstnavatelem otevírají, až 60 % z nich nemá představu o průměrném finančním ohodnocení, které jejich pracovní pozici náleží. Zároveň drtivá většina z nich (70 %) by v případě podprůměrného platu o jeho zvýšení požádala.
Dle průzkumu usilují takřka dvě třetiny lidí o zvýšení platu pravidelně, a to alespoň jednou za 18 měsíců. Nejčastěji svého zaměstnavatele žádají o navýšení do 20 % současného platu. To uvedlo celkem 70 % respondentů. 17 % respondentů uvedlo, že svého zaměstnavatele žádají o zvýšení platového ohodnocení o více než 30 %.
„Výsledky průzkumu ukázaly, že lidem není výše jejich platu lhostejná a se svými zaměstnavateli ji aktivně řeší. Průzkum rovněž ukázal, že většina lidí nemá představu o platových standardech, které jejich pozici odpovídají. O nich se informují především od kolegů a lidí, kteří pracují ve stejném oboru, nebo sledováním webů zaměřujících se na průzkumy platů,“ říká Honza Paulas, CEO Nelisy.