Na trhu chytrých mobilních zařízení nyní kralují smartphony, tedy chytré telefony. Proč? Především proto, že je můžete mít nejen kdykoli snadno po ruce, ale díky rostoucím displejům i výkonu jsou schopny uživatelům asistovat při stále komplexnějších činnostech. Co nás v tomto ohledu čeká v nejbližší budoucnosti? A jak toho využít?
Trhu navzdory novinkám stále dominují chytré telefony. A zřejmě ještě dlouho budou. Foto: HuaweiAbychom si udělali jasný obrázek, začněme krátkým pohledem na trh mobilních telefonů: V posledním čtvrtletí loňského roku se jich podle analytiků Gartneru koncovým uživatelům prodalo 367,5 milionu, což znamená 29,9% nárůst oproti stejnému období roku předchozího. Za celý minulý kalendářní rok pak prodeje chytrých telefonů činily 1,2 miliardy kusů, což znamená 28,4% nárůst oproti předchozímu roku a cca dvoutřetinový podíl na trhu (zbylou třetinu tvoří klasické, „hloupé“ telefony). Významně vyšší podíl na trhu ovšem mají smartphony ve vyspělých zemích.
Na růstu podílu chytrých telefonů mají lví podíl levnější přístroje, díky nimž zrychluje posun uživatelů směrem ke smartphonům i v rozvíjejících se ekonomikách. Z tohoto vývoje pak na poli operačních systémů těží především Android, který je na poli levných smartphonů naprosto dominantním zástupcem.
Revoluční změny v technologiích se obtížně předpovídají. Je tedy těžké odhadnout, zda - a případně jak - se v nejbližších letech mobilní telefony promění. Annette Zimmermannová z Gartneru upozorňuje, že v současnosti je pro výrobce chytrých telefonů velmi obtížné odlišit se svými produkty od konkurence.
A evoluční změny? Uplynulý rok byl ve znamení růstu velikosti i rozlišení displejů, stejně jako vylepšování integrovaných fotoaparátů, které nyní lépe naplňují představy uživatelů. A to nejen díky vyššímu rozlišení, lepší optické stabilizaci nebo vyšší citlivosti použitých čipů, ale mnohdy i díky lepšímu editačnímu softwaru – pro fotografie i video. Podobný vývoj lze očekávat i v příštích měsících.
Zimmermannová upozorňuje, že v posledním loňském čtvrtletí se v prodeji chytrých telefonů velmi dobře vedlo společnosti Apple, která sesadila z pomyslného trůnu firmu Samsung. „Apple (letos) musí přijít s něčím skutečně inovativním, má-li zopakovat tak rekordní prodeje,“ říká Zimmermannová. Co by to mělo být? Spekuluje se spíše o drobnostech, než o zásadních změnách. Tak bychom se prý mohli dočkat vylepšeného procesoru, dalších sensorů nebo (konečně) safírového skla.
I výrobci levnějších zařízení s Androidem budou zřejmě sázet především na evoluční změny, kterými si pojistí zájem méně náročných uživatelů na vyspělých i rozvíjejících se trzích. U prémiovějších produktů pak lze očekávat další pokusy se zakřivenými displeji a s dalšími designovými výstřelky. U produktů zaměřených na podnikové uživatele pak lze očekávat důraz na dodatečné softwarové vybavení, které bude slibovat lepší zabezpečení nebo snazší správu.
Jak už bylo řečeno, trhu koncových zařízení schopných připojení k internetu jednoznačně dominují chytré telefony. Loni jim podle IDC patřilo 73,4 % trhu, 16,8 % pak PC a 12,5 % tabletům. Do roku 2019 by jim pak mělo patřit 77,8 %, PC 11,6 % a tabletům 10,7 %. PC a tablety podle analytiků čekají horší časy – i když ne všechny jejich kategorie.
„Existují zřejmé jasné oblasti v obou těchto trzích: Oddělitelná zařízení typu 2 v 1 zažívají silný růst v oblasti tabletů a konvertibilní notebooky rostou v oblasti PC,“ upozorňuje Tom Mainelli z IDC. „Nicméně pro stále více lidí a na stále více místech je smartphone jasnou volbou, pokud jde o vlastnictví (k internetu) připojeného zařízení,“ dodává. Smartphony jsou nyní v uvedeném segmentu dominantním koncovým zařízením a podle Mainelliho se to hned tak nezmění ani s příchodem wearables, tedy nových tzv. nositelných zařízení. Tržní růst přitom podle IDC budou zaznamenávat především smartphony s cenou pod 100 dolarů a s velikostí úhlopříčky displeje mezi 5,5 a t palci, tedy zařízení označovaná někdy také jako phablety (phone/tablet).
I když lze spekulovat o příchodu chytrých telefonů s rolovatelnými displeji, které umožní cílit s aplikacemi na větší úhlopříčky zobrazovacích prvků, z výše uvedeného plyne, že dokud se nestanou realitou na trhu, je třeba přizpůsobovat aplikace spíše menším úhlopříčkám pod 7 palců, resp. počítat s možností, že mnohé aplikace budou provozovány i na pětipalcových zařízeních a menších. Z toho je třeba vyjít při rozhodování o tom, jak poskytovat uživatelům na mobilní zařízení potřebná data i jaké ovládací prvky jim nabídnout pro práci s těmito daty, aby to nesnížilo jejich efektivitu.
Mobilní zařízení – chytré telefony, tablety, hybridní produkty, ale třeba i takzvané wearables - nabízejí při použití v podnikání řadu...