Zatímco ještě v roce 2011 si mohli Češi vybírat v obchodech známého obchodního řetězce z nabídky šestnácti značek smartphonů, o tři roky později se jejich počet zdvojnásobil. Za výrazným nárůstem stála obliba netradičních značek telefonů, ke kterým si čeští zákazníci rychle našli cestu. V loňském roce ale došlo poprvé k obratu: Trh se z pohledu zastoupených značek nasytil a jejich celkový počet dokonce poklesl.
Chytré telefony patří dlouhodobě do čela nejžádanější a nejčastěji používané domácí elektroniky. „Také proto se o přízeň zákazníků začali před několika lety přetahovat často i neznámí výrobci s novými značkami telefonů, kteří si chtěli ukrojit z tržního podílu již zavedených značek,“ uvedl Ladislav Pospíšil, ředitel nákupu a marketingu řetězce Expert Elektro.
Potvrzují to i zkušenosti řetězce, kdy bylo před pěti lety v jeho prodejnách zastoupeno šestnáct značek oproti třiceti dvěma o dva roky později. V loňském roce ale došlo k obratu. Počet značek se poprvé po několika letech snížil a zároveň došlo i k poklesu tempa v prodejích nově uvedených značek.
„Je to důkazem, že trh s mobilními telefony je extrémně konkurenční a má také své limity. Zároveň nelze ani vyloučit faktor, že prvotní efekt z přívalu mobilních novinek, často i cenově velmi dostupných, mohl mezi lidmi po čase vyprchat,“ vysvětlil Ladislav Pospíšil z Expert Elektro s tím, že tuto změnu trendu spotřebitelské poptávky může podporovat i nárůst kupní síly českých domácností.
Mezi příklady značek chytrých telefonů, které byly podle zástupců řetězce v posledních pěti letech představené na českém trhu a později ho opustily, jsou například: GoClever nebo THL. Jejich výrobci pochází zejména z Asie, ale nechybí mezi nimi také evropští producenti.
Klesá také tempo růstu v prodejích smartphonů netradičních značek. Mezi zákazníky Expert Elektro se o ně zájem stále zvyšuje, zatímco ale v roce 2014 si jich našlo majitele o více než třetinu v meziročním srovnání, vloni šlo už jen o přibližně pětinový nárůst.