O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
To nejlepší z IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2025
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Nové příležitosti pro byznys: Díky explozi mobilních zařízení

Analytici společnosti Gartner odhadují, že se letos na celém světě prodá zhruba stejně tabletů jako PC, chytrých telefonů pak nejméně čtyřnásobek. Je tedy zřejmé, že ultramobilní zařízení – tedy především tablety a chytré telefony – budou hrát ještě výraznější roli než dosud. A nepochybně nabídnou nové široké příležitosti i v byznysu – jak při zvyšování efektivity zaměstnanců, tak při komunikaci s klienty.


Pokud jde o tablety, zájem se zřetelně posouvá k těm menším. Analytici IDC ale upozorňují, že se to může změnit s tím, jak se naopak zvětšují displeje chytrých telefonů. Pokud totiž uživatelé v budoucnu dají spíše přednost koupi telefonu s displejem, jehož úhlopříčka se blíží 6 palcům, pak pro ně nemusí dávat velký smysl pořizovat si další podobné zařízení, tablet, se 7palcovou úhlopříčkou displeje.

Další velkou neznámou je úspěch hybridních zařízení. Budou koncoví uživatelé stát o hybridy tabletů a PC? Nebo většina z nich jen převážně konzumuje obsah a stačí jim běžný tablet? V podnikové sféře se odpověď zdá být jasnější – tady hybridní zařízení, tedy, zjednodušeně řečeno, tablet s fyzickou klávesnicí, dává pro řadu aplikací velmi dobrý smysl.

BYOD pro efektivní zaměstnance

Jedním z hodně diskutovaných trendů je takzvaný BYOD - bring your own device, tedy přines si své vlastní zařízení. Základní představa je následující: Zaměstnanci jsou zvyklí na své mobilní telefony a tablety, je tedy kontraproduktivní vnucovat jim jiná firemní zařízení. Svou práci mohou lépe a s větším nadšením odvádět na svých zařízeních. Samozřejmě za předpokladu, že vůbec mobilní zařízení ke své práci potřebují.

Na první poslech to možná zní jednoduše, ale v praxi to tak jednoduché není. Základním předpokladem, aby BYOD mohlo fungovat, je schopnost příslušného zařízení provozovat potřebné aplikace. Další důležitou podmínkou je zajištění odpovídající bezpečnosti. Její úroveň pochopitelně záleží na typu dat, ke kterým má zaměstnanec ze svého mobilního zařízení přístup.

V optimálním případě zaměstnanec vlastní tablet nebo chytrý telefon, jehož operační systém BYOD přímo podporuje. Po příslušném nastavení tak je k dispozici zařízení, kde jsou striktně odděleny soukromé a pracovní aplikace i data a zvoleno vhodné zabezpečení těch pracovních. Lze tak například zajistit, aby se v případě ztráty zařízení na něj dříve stažená firemní data automaticky vymazala.

Nutno ovšem dodat, že, jak už to tak bývá, optimální stav rozhodně není pravidlem. Analytici společnosti Gartner nedávno vydali předpověď, podle které do roku 2016 selže 20 procent firemních iniciativ BYOD, a to kvůli příliš restriktivnímu nastavení bezpečnostních opatření. Pokud totiž nakládání uživatele s jeho vlastním mobilním zařízením příliš omezíte, můžete zajistit skvělou bezpečnost, ale vezmete mu motivaci se zařízením v rámci BYOD pracovat.

B2C: Aplikace na podporu prodeje

Druhým významným trendem, díky němuž mobilní zařízení podporují byznys, je styk s klienty a podpora prodeje. Některé z odpovídajících mobilních aplikací jsou již dnes i v ČR naprosto běžné, jiné si teprve začínají nacházet místo na slunci. Připomeňme třeba aplikace pro mobilní bankovnictví, mobilní pojišťovnictví, mobilní nákupy nebo mobilní platby.

Zpravidla ovšem nestačí vytvořit (nebo nechat si vytvořit) příslušnou aplikaci, publikovat ji v příslušném obchodu s aplikacemi a čekat, co se stane. Naopak je velmi vhodné ji podpořit – například slevovou akcí pro všechny, kdo z dané aplikace nakoupí, zajímavými unikátními informacemi, které aplikace poskytne uživatelům zdarma (zpočátku třeba těm nejrychlejším, později pak všem) a podobně.

Existuje tu rovněž velký potenciál pro další využití aplikací – například pro získání kontaktů na klienty, kteří pak do mobilní aplikace dostanou slevový kupon, jenž mohou uplatnit ve vašem on-line nebo kamenném obchodě. Mezi mnoho dalších variant patří různé soutěžní aplikace, čtečky QR kódů, díky nimž třeba klient přímo v obchodě může – přes vaše Wi-Fi – získat dodatečné informace a podobně.

Za zmínku pak rozhodně stojí i nové příležitosti, které v blízké budoucnosti nepochybně vzniknou díky takzvanému internetu věcí. K internetu lze potenciálně připojit většinu běžně používaných zařízení – od televizorů a zabezpečovacích zařízení (což je již běžné) přes ledničky, pračky a myčky nádobí až po nejrůznější čidla, ať už sledujících stav určitého prostoru, nebo určité soby. Jakkoli se řada těchto možností může v dnešní době zdát ještě trochu zbytečná, nemylme se – vzpomeňme si na dobu, kdy nám i mobilní telefon (a později smartphone) připadal jako zařízení, bez kterého se v zásadě klidně obejdeme. Není to tak dávno.


(3. 2. 2014 | redakce2)


Tento článek je součástí speciálu:

Svět mobilních zařízení: Využijte příležitostí, které nabízejí

V letošním roce se na celém světě prodá zhruba stejně tabletů jako PC, chytrých telefonů pak ještě několikanásobně více. Mobilním zařízením je...


Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(567)