Ceny pohonných hmot letos dosáhly rekordních úrovní. Firmám nebo živnostníkům, kteří v rámci svého podnikání provozují byť jen několik vozidel, může přinést zajímavou úsporu využití tankovacích karet. Tento nástroj je dnes dostupný i drobným podnikatelům bez závazků k minimálním odběrům. Finanční úspora může činit i několik korun na litru paliva, na druhou stranu je třeba dávat pozor na poplatky, které mohou u velkých karetních společností tankování reálně prodražit.
S přispěním covidové pandemie a hned na to krize spojené s ruskou invazí na Ukrajinu jsou firmy nuceny hledat úspory, kde se dá. Zájem o využití tankovacích karet proto setrvale roste. Kupříkladu z údajů nákupní aliance Axigon, která je autorizovaným distributorem tankovacích karet Shell, vyplývá, že i přes veškeré turbulence na trhu letos odebraly firmy prostřednictvím tankovacích karet meziročně o pětinu více paliva. V posledních dvou letech přitom zájem o tento instrument ve velké míře roste také u drobných podnikatelů či živnostníků. Jaké výhody tankovací karty přinášejí a na co si dát pozor?
Tankovací karty jsou často vnímány jako nástroj určený zejména pro velké podniky s desítkami či stovkami vozidel. Historicky to tak skutečně bylo a určité zvýhodnění bylo podmíněno právě velkými odběry paliv.
„V dnešní době dává tankovací karta smysl i v případě živnostníků, kteří měsíčně projezdí nižší stovky litrů paliva. Řada menších podnikatelů doslova objevila tankovací karty s příchodem koronavirové krize,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon. „Výhody dříve dostupné jen velkým podnikům či autodopravcům mohou menší firmy čerpat díky poptávce sloučené v nákupní alianci, aniž by se musely vázat k minimálním odběrům paliva,“ dodává Damir Duraković z Axigonu, který je s 10 tisíci sdruženými firmami jedním z největších odběratelů pohonných hmot v Česku.
Právě takzvané plošné ceny benzínu či nafty jsou výrazným benefitem tankovacích karet. Na rozdíl od pevné slevy z totemových cen garantuje plošná cena výhodnou cenu paliva bez ohledu na lokalitu. V režimu plošné ceny je totiž možné tankovat za jednotnou a vůči trhu dlouhodobě podprůměrnou cenu v rámci dané sítě čerpacích stanic kdekoliv v Česku. To oceníte zejména na dálničních čerpačkách, kde bývá litr paliva dražší až o 7 Kč ve srovnání se zbytkem republiky, zatímco s uplatněním klasické slevy zde oproti méně exponovaným lokalitám stále natankujete výrazně dráž. „Aktuálně stojí litr Naturalu 95 na D1 téměř 44 korun a průměrná cena v Česku činí asi 40,50 koruny za litr. Přitom plošná cena Naturalu 95 u námi poskytovaných tankovacích karet je nyní například v celé síti Shell 37,79 koruny za litr, a to včetně dálničních čerpaček,“ ilustruje koncept plošné ceny Damir Duraković.
Plošné ceny odrážejí na rozdíl od standardních cen na stojanech, které mají vždy určitou setrvačnost, aktuální vývoj na trzích. Díky tomu nastávaly v letošním prvním a cenově velmi turbulentním pololetí situace, kdy bylo možné například v celé síti Shell tankovat za nižší cenu než u nejlevnějších diskontních čerpaček. V nedávné době extrémních cenových výkyvů ale nastávaly také opačné situace, kdy byly plošné ceny kvůli rychlým změnám krátkodobě výše než standardní stojanové ceny. „V takovém případě je možné ‚přepnout‘ kartu z režimu plošné ceny do režimu klasické pevné slevy z totemové ceny, čímž lze dosáhnout na reálnou úsporu i v období extrémních cenových veletočů,“ vysvětluje Damir Duraković s tím, že sleva ze stojanových cen činí například v síti Shell pro firmy sdružené v Axigonu 1,20 Kč/l. Dlouhodobě však 90 % odběrů paliv probíhá v režimu plošné ceny.
Čerpat reálnou slevu v dnešní době stále není zejména u velkých karetních společností samozřejmostí. Může být nadále podmíněna objemem odebraného paliva. Na trhu ale existují i poplatky za doručení daňového dokladu nebo poplatku za to, že tankovací karta nebyla během měsíce použita k placení.
„Pokud již nějakou tankovací kartu využíváte, určitě si zkontrolujte své vyúčtování. V praxi se neustále setkáváme s tím, že i když firma natankovala levnější palivo, ve výsledku zaplatila více, než jaká byla cena na stojanu čerpací stanice. Často za to může takzvaný servisní poplatek, který představuje trvalou přirážku k ceně každého litru natankovaného paliva. Zaznamenali jsme případy, kdy karetní společnost firmě takto ve výsledku prodražila palivo až o 3 koruny na litru,“ upozorňuje Damir Duraković, který rovněž varuje před takzvaným „opt-out“ přístupem, kdy karetní společnost začne fakturovat služby, které si zákazník přímo neobjednal, a ten tak musí danou službu ukončit sám z vlastní iniciativy.
Argumentem pro ospravedlnění vysokých poplatků karetních společností bývá široká akceptační síť tankovacích karet. V dnešní době si však velké sítě čerpacích stanic vlastní tankovací karty navzájem akceptují, a tak je většinou možné využívat výhody bezhotovostních plateb i v konkurenčních řetězcích. V ideálním případě zaplatíte s jedinou kartou prakticky u všech značkových sítí v Česku, aniž by za to byly účtovány jakékoliv servisní poplatky. To představuje více než 1 200 čerpacích stanic. Některé karty navíc umožňují tankovat současně na dalších 20 tisících místech v celé EU.
Kromě úspory za palivo je výhodou tankovacích karet jednodušší administrativa a úspora času. Řidiči nemusejí sbírat účtenky a disponovat hotovostí. Podnikateli či firmě na konci měsíce přijde souhrnná faktura za veškeré palivo a služby zaplacené tankovacími kartami. Automatickým importem transakčních dat tankovacích karet do monitoringu vozidel lze lépe kontrolovat spotřebu a účinněji se bránit krádežím paliva. Samozřejmostí je elektronická kniha jízd.
Některé karetní společnosti firmám poskytnou jednu kartu pro tankování v tuzemsku, další pro zahraničí, případně další kartu pro úhrady mýta. Volbou správného poskytovatele ale lze mít na vše jednu jedinou kartu a veškeré výdaje za pohonné hmoty, mýto – jak v režimu pre-pay, tak v režimu post-pay, kdy je mýto placeno až následně na základě skutečně projetých mýtných úseků – i další služby mít zahrnuty v jedné faktuře.