Mnohé obyvatele ČR pod stromečkem čekají dárky, které sice mají udělat radost, ale nakonec nesedí velikostně nebo neodpovídají představám obdarovaného. Co s nimi? Jak se může zachovat obchod, kde byly dárky koupeny, a jak se může zachovat zákazník? Vracet či měnit zboží je poměrně běžné, ale je vhodné jednat zavčasu. Navíc právo na vrácení neplatí všude a rozhodně není neomezené.
Právo vrátit zboží zákon přiznává pouze ve vymezených případech, konkrétně pokud bylo nakoupeno pomocí takzvané dálkové komunikace (tedy nejčastěji po internetu) nebo mimo prostory určené k podnikání (třeba na ulici). Čtrnáctidenní lhůta, kterou občanský zákoník dává na rozmyšlenou, je ale v období kolem Vánoc nedostačující. Kdo nakupoval na internetu s předstihem, mohl se o výhodu vrácení připravit.
„Řada e-shopů ale zákazníkům, kteří nakupují předem, jejich aktivitu kompenzuje a dává jim možnost zboží vrátit například do konce roku nebo až do konce ledna. Povinnost jít nad rámec zákona sice nemají, ale lákají-li před Vánoci zákazníky na prodlouženou možnost vrácení zboží, musejí ji dodržet,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Nezapomeňte také, že lhůta na odstoupení od smlouvy běží až od převzetí věci.“
Téměř vše lze během čtrnáctidenní lhůty vybalit a vyzkoušet. Sdělením prodejci, že věc bude klient vracet, odstupuje od smlouvy. Na samotné vrácení zboží do obchodu má zákazník od té chvíle dalších maximálně 14 dní. Zboží vrací kompletní, pokud možno v původním obalu, nepoškozené, ale pokud nese stopy po vyzkoušení, právo odstoupit od smlouvy nezaniká. dTest upozorňuje, že prodejce musí vrátit peníze do 14 dnů od odstoupení, ale zpravidla to dělá rychleji.
Složitější je vracení zboží v běžných kamenných obchodech. Zde neexistuje zákonné právo cokoliv vrátit zpět bez udání důvodu, a tak si to každý obchod řeší po svém a zákazníci z toho mívají těžkou hlavu. „Možnost vrátit či vyměnit zboží je zejména ve velkých obchodech a řetězcích obvyklá, není to však povinnost podnikatele. Každý rok se stává, že řada spotřebitelů odchází s nepořízenou, protože konkrétní prodejce neumožnil vrátit zboží nebo zákazník nesplnil podmínky pro vrácení, které si každý obchodník může nastavit podle sebe,“ uvádí Lukáš Zelený.
Podmínky pro vrácení zboží jsou individuální a je dobré se podle nich řídit při výběru obchodu, zvlášť pokud si kupující není jist, zda se s dárkem trefí. Většinou bude třeba původní účtenka, někdy i obal a všechny visačky. Některé obchody vrátí peníze, jiné nabídnou jen výměnu zboží či poukázku na další nákup.
„Lhůty jsou také individuální, nejkratší začínají na 14 dnech nebo obchodník určí pevné datum, do kdy lze zboží koupené před Vánoci vrátit. Běžná lhůta bývá kolem jednoho měsíce, ale výjimkou nejsou ani ty delší. Konkrétní informace hledejte v prodejních a reklamačních řádech, na účtenkách, ale hlavně se už při nákupech ptejte, zda to půjde, za jakých podmínek a do kdy,“ radí Zelený.