Češi stále častěji nechávají za sebe dělat některé domácí práce. Týká se to i pečení vánočního cukroví: Téměř třetina českých domácností (29 procent) se nedrží tradice a nepeče vánoční cukroví. Jen pouhá čtyři procenta Čechů se ale bez cukroví obejdou úplně. Více než polovina z těch, co nepečou, cukroví dostane od svých známých či příbuzných. A každá desátá domácnost si cukroví raději koupí. S těmito, ale i dalšími výsledky přichází aktuální vánoční průzkum KPMG Česká republika.
Speciální vánoční průzkum proběhl v Čechách i na Slovensku a zaměřil se nejen na způsoby, jak si vánoční cukroví obstaráváme, ale i na důvody, které nás nejčastěji vedou k jeho nákupu. Téměř tři čtvrtiny českých domácností (71 procent) si peče o Vánocích vlastní cukroví, na Slovensku je to 68 procent. Cukroví si naopak raději koupí každá desátá česká domácnost, na Slovensku dokonce každá pátá. „S ohledem na naše společné kulturní tradice mě tento rozdíl velmi překvapil,“ komentuje výsledky Marika Konečná, Director, služby pro maloobchod, KPMG Česká republika
Bezmála polovina dotázaných (47 procent Čechů, resp. 41 procent Slováků), kteří cukroví nepečou, si je kupuje kvůli nedostatku času, 28 procent Čechů a jen 16 procent Slováků pak proto, že je pečení cukroví nebaví. Na Slovensku dvakrát více respondentů uvádí, že se jim domácí pečení finančně nevyplatí (21 procent v SK proti 9 procentům v ČR). „Když Češi naopak cukroví pečou doma, pak hlavně kvůli tradici, potěšení nebo dětem. K nákupu cukroví se obecně přiklání spíše lidé z velkých měst nad stotisíc obyvatel,“ pokračuje Marika Konečná.
Přestože si řada Čechů zvykla obstarávat cukroví jiným způsobem než domácím pečením, jen pouhá dvě procenta sáhnou po cukroví ze supermarketů a prodejnách potravin. Na Slovensku je to naopak celých 16 procent. „Češi se stále více zajímají o to, co jedí, a vyhledávají proto kvalitnější potraviny. Pozitivní trend v gastronomii se tak projevil i při nákupu vánočního cukroví,“ konstatuje Marika Konečná. Velká část Čechů cukroví od známých, které pečení baví, dostává (17 procent), sedm procent je od nich, případně profesionálních cukrářů, kupuje.
Mimochodem: Dotázaní se ve většině případů shodli, že každoročně pečou podle osvědčených rodinných receptů. Dalším nejčastějším zdrojem inspirace je internet, kde recepty vyhledává 57 procent Slováků a 45 procent Čechů. Respondenti se také při pečení obracejí na tradiční tištěné kuchařky, které využívá celá čtvrtina dotázaných.
Vánoční průzkum KPMG Česká republika a KPMG Slovensko provedla nezávislá výzkumná agentura Data Collect. Sběr dat probíhal on-line formou v polovině listopadu na 500 respondentech v každé zemi v reprezentativním zastoupení podle pohlaví, věku, vzdělání, měsíčního příjmu, velikosti bydliště a kraje.