Výsledky průzkumu společnosti KPMG Česká republika Nákupní zvyklosti v ČR 2015 ukazují, že 21 procent Čechů po internetu potraviny již někdy nakupovalo - ale z nich jen 2 procenta takto nakupují pravidelně. Téměř každý čtvrtý Čech (23 procent) se na nákup potravin a nápojů on-line teprve chystá. A co nakupují?
Ačkoliv se prodej potravin a nápojů prostřednictvím internetu v tuto chvíli řadí co do velikosti mezi nejmenší retailové segmenty, jeho růstový potenciál naopak patří k těm největším. V Evropské unii stejně jako v České republice využívají nákup potravin on-line zatím spíše obyvatelé velkých měst – u nás si je takto alespoň občas pořizuje 15 procent Čechů. Na malých vesnicích jsou to zatím pouhá 4 procenta.
„Výrazně menší podíl nakupujících na vesnicích do jisté míry logicky ovlivňuje momentální nedostupnost služby. Internetový nákup potravin by totiž rádo vyzkoušelo 14 procent z nich, ale tuto možnost momentálně nemá,“ vysvětluje Karel Růžička, Partner odpovědný za služby pro potravinářství a nápojářství, KPMG Česká republika, a pokračuje: „Kromě velikosti místa bydliště se také ukazuje, že potraviny přes internet nakupují spíše lidé s vyššími příjmy. Mezi respondenty, kteří vydělávají více než 30 tisíc korun, jde dokonce o každého pátého.“
Téměř každý čtvrtý Čech (23 procent) se na nákup potravin on-line teprve chystá. Zájem roste s dosaženým vzděláním – mezi vysokoškoláky jej hodlá vyzkoušet celá třetina, naopak mezi respondenty bez maturity jde o každého sedmého. K nakupování potravin po internetu se vyloženě odmítavě staví téměř polovina z nás (48 procent).
Za nejčastější nevýhodu spojenou s nákupem potravin přes internet respondenti označili riziko dodání jiného množství nebo kvality produktů, než si objednali. Za hlavní důvod svého nezájmu jej ale uvádí především ti, kteří nákup potravin on-line ani vyzkoušet neplánují. Respondentům, kteří již mají s takovýmto nákupem zkušenosti, naopak vadí cena dopravy, případně to, že je potřeba objednat zboží v určité minimální částce, aby byla doprava zdarma.
„Češi se coby zákazníci na rozdíl třeba od Britů, Dánů či Nizozemců chovají daleko konzervativněji, přesto věřím, že si cestu k nákupům nápojů i potravin po internetu brzy najdou,“ dodává Karel Růžička.
Češi, kteří si potraviny on-line zvykli nakupovat alespoň občas, si chválí zejména pohodlí spojené s nákupem (označilo ho 59 procent nakupujících) a úsporu času (55 procent). Zaměřují se spíše na trvanlivé zboží, které takto nakupují dvě třetiny, nebo nealkoholické nápoje. V tomto výběru se s ostatními evropskými státy shodujeme.