Sice ještě existují obory, které preferují tradiční formu jednání bez přítomnosti internetu, podle odborníků se přechod z offline do online prostředí týká stále více odvětví. Češi tak začínají pořizovat prostřednictvím dostupných online kanálů stále častěji třeba i mobilní tarify. Zatímco v roce 2012 bylo přes internet objednáno pouze 1 % tarifů, v letošním roce by to mohlo být až 22 %.
V roce 2015 by pak měla být podle odhadů online cestou vyřízena celá třetina objednávek. Vyplývá to z nejnovějších průzkumů nezávislé srovnávací společnosti Tarifomat.
Podle odborníků dochází k prudkému nárůstu podílu Čechů, kteří své záležitosti vyřizují online. Využívají tak možnosti objednávat a nakupovat zboží, vyřizovat změny či komunikovat s institucemi z prostředí domova.
„Češi dávali až do loňského roku v naprosté většině přednost sjednávat tarify a řešit záležitosti ohledně účtů osobně, nejčastěji na některé z kamenných poboček. S příchodem virtuálních poskytovatelů mobilních služeb a nástupem loňské tarifové revoluce však začalo v Česku docházet k restrukturalizaci prodejních kanálů a řada kamenných prodejen byla uzavřena. Lidé se tak postupně začínají orientovat na online prostředí. Loni si tarif online cestou pořídilo 6 % Čechů, v letošním roce však už očekáváme podíl online objednávek na hranici 22 %," potvrdil trend Pavel Černoch, jednatel srovnávače Tarifomat s tím, že v příštím roce by si měla podle předpokladů tarif sjednat online cestou až třetina Čechů.
Postupný přesun lidí do internetového prostředí však odborníci zaznamenali i v řadě odvětví, pro které byl osobní nákup a odběr zboží v předchozích letech typický. Rodiče tak například stále častěji nakupují školní a výtvarné pomůcky pro své děti na e-shopech, kde je cena často nižší než ve výprodejích v supermarketech. „V prvním pololetí roku 2014 jsme oproti loňsku u Čechů zaznamenali bezmála 35% nárůst online objednávek školního vybavení pro děti. Potvrzuje nám to rostoucí trend, kdy rodiče dávají přednost pohodlnému výběru a objednání zboží z prostředí domova s následným doručením takřka až ke dveřím. Touto formou rodiče objednávají od drobností v podobě tužek, až po aktovky a batohy do školy," objasnila tendenci Jana Martínková ze společnosti Activa, která provozuje specializovaný e-shop Activáček.cz se školními potřebami.
V současnosti však stále existují odvětví, která výhody v online prostředí nespatřují, a preferují proto i nadále tradiční offline formu. Mezi ty se řadí například programy Soft skills nebo specializované programy jako projektové řízení, marketing či finanční management.
„Řada vzdělávacích institucí se snaží výuku digitalizovat a provozovat ji online formou, kupříkladu pomocí předem připravených prezentací. Tím však studenti přicházejí o hlavní výhody klasické výuky, kdy přítomný lektor smysluplně a zábavně předá požadovanou informaci a v případě nejasností nebo dalších dotazů je připraven ihned pomoci. V online prostředí tedy zaniká obvyklá a přirozená interakce mezi lektorem a studentem, která je základním kamenem učení," uvedl Ivo Ducheček, ředitel Business Institutu, největší MBA školy v České republice. „V rámci studia MBA sice studentům nabízíme online program, kde jsou vyučujícími reální lektoři a výuka probíhá skrze virtuální učebnu. Nedochází však ke ztrátě kvality vzdělávacího procesu," doplnil Ducheček.