První výsledky společné kontrolní akce SWEEP 2013 zaměřené na internetové prodejce cestovních služeb, která probíhá ve členských státech EU, v Norsku a na Islandu, zveřejnila Evropská komise. Vyplynulo z nich, že v první fázi kontroly 382 z 552 prověřovaných internetových stránek neodpovídalo evropskému spotřebitelskému právu. Díky opatřením přijatým zúčastněnými kontrolními orgány bylo následně opraveno 173 internetových stránek, takže celkový počet vyhovujících stránek nyní představuje 62 % všech zkontrolovaných. Zbývajících 38 % prý může počítat s dalšími kroky odpovědných orgánů.
Hlavními zjištěnými problémy napříč EU byly chybějící povinné údaje o totožnosti obchodníků (zejména e-mailová adresa); chybějící instrukce, jak si stěžovat v případě problémů; nabízení volitelných příplatků (např. poplatek za zavazadla, pojištění, poplatek za přednostní nástup do letadla) formou opt-out bez potřeby aktivního projevu vůle spotřebitele a neuvádění celkové ceny všech služeb již v okamžiku, kdy se poprvé zobrazí hlavní prvky rezervace.
Kontroly v České republice prováděla Česká obchodní inspekce. U sedmi internetových stránek byla prověřena nabídka rezervace ubytování, u stejného počtu stránek byla zkontrolována nabídka letenek. Porušení některého z jí dozorovaných předpisů shledala ČOI v devíti případech, v sedmi jsou v této chvíli plánovány další kroky k vymáhání spotřebitelských práv.
„Jeden ze tří uživatelů internetu v Evropské unii si rezervuje cestu a ubytování online. Tito uživatelé si zaslouží ujištění, že rezervace online je bezpečná a spolehlivá. Z 552 stránek týkajících se cestování, které jsme prověřili, je nyní 62 % v souladu s právními předpisy EU týkajícími se ochrany spotřebitele, a to díky společnému úsilí členských států a Komise. Ve svém úsilí nepolevím, dokud nebudou práva spotřebitelů plně respektována, a k dosažení tohoto cíle se budu snažit využít stávající struktury,“ řekl komisař EU pro spotřebitelskou politiku Neven Mimica.
Cílem kontrol internetových stránek bylo určit, zda jsou údaje o hlavních vlastnostech služeb snadno dostupné, zda byla cena uvedena již v počáteční fázi nákupu a zahrnovala volitelné příplatky, zda internetové stránky uváděly e-mailovou adresu, kterou lze využít k dotazům a stížnostem, a zda stránky obsahovaly smluvní podmínky, které jsou dostupné před nákupem a jsou formulovány jednoduchým a srozumitelným jazykem.
Správní nebo soudní řízení podle EK pokračuje na vnitrostátní úrovni v případě 209 internetových stránek, které stále ještě nejsou vyhovující. Kromě toho se dále přezkoumávají některé praktiky v odvětví cestovního ruchu, aby spotřebitelé měli všechny příslušné informace a mohli se rozhodovat se znalostí věci.