O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
To nejlepší z IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2025
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Na ostří nože: Souboj nízkonákladových a tradičních bank

První velký souboj nízkonákladových bank s těmi tradičními očekávají členové odborné komise soutěže Fincentrum Banka roku i analytici Fincentra. Ty nízkonákladové ve výsledcích Fincentrum Banky roku zatím výrazně pokulhávají – například v loňském roce bodovaly pouze ve dvou kategoriích. Letos by to mohlo být jinak: Soupeření obou druhů bank totiž na trhu přiostřuje.


Nízkonákladové banky obhospodařují dle Fincentra prostředky až 1,5 milionu klientů na českém trhu. Je však velkou otázkou, zda všechny v ostré konkurenci přežijí – jen minimum z nich totiž dokáže hospodařit se ziskem. Do tří nejmladších nízkonákladových bank na českém trhu (ZUNO BANK, Equa bank a Air Bank) investovali akcionáři přibližně 7,2 miliardy korun, avšak výsledkem je prozatím kumulovaná ztráta ve výši 1,8 miliardy Kč.

Podle zveřejněných údajů měly nízkonákladové banky na konci 1. čtvrtletí 2014 přes 1,25 mil. klientů, nyní se blíží hranici 1,5 mil. klientů, Rostoucí počet klientů však zdaleka neznamená, že tyto banky na českém trhu dlouhodobě uspějí.

„Nízkonákladové banky na svých klientech jen velmi těžce vydělávají. Jejich klienti mívají více účtů a vybírají si nejlepší podmínky u každé služby. Už vůbec se jim nechce za cokoli platit poplatky, které jsou pro tradiční banky významným zdrojem příjmů. Vydělat nemohou ani na tradičních hypotékách, protože největší banky jsou lídry ve snižování jejich sazeb,“ uvádí Petr Stuchlík, předseda organizačního výboru ocenění Fincentrum Banka roku.

V principu tak zbývají těmto bankám jako ziskové produkty spotřebitelské úvěry, u kterých se nízkonákladové banky zaměřují na refinancování. U toho spoří část nákladů – scoring za ně již udělala jiná banka.

Ziskové jsou jen dvě nízkonákladové banky

„Ziskové dokázaly být v tomto segmentu vloni pouze Fio banka a mBank. Fio banka je však specifická – rozumnou úroveň zisku drží dlouhodobě, neboť retailovým klientům poskytuje přístup na burzy a je to jediná nízkonákladová banka, která díky pobočkové síti může přilákat i významné klienty ze strany právnických osob,“ uvádí Josef Rajdl, vedoucí analytik společnosti Fincentrum. Také mBank má výrazný náskok, neboť je na trhu déle a má silnou klientskou bázi.

„Nízkonákladové banky prozatím na většině svých klientů prodělávají a svým vlastníkům negenerují očekávané zisky. Jimi vložený kapitál tak slouží k sice záslužné, ale pro akcionáře nákladné kultivaci trhu retailového bankovnictví v České republice,“ dodává Petr Stuchlík. Mimo tlaku na snižování hladiny poplatků za bankovní služby přinesly nové marketingové a obchodní strategie, jak získat klienty pro své spotřebitelské úvěry, a přes limity poplatků za předčasné splacení vymyslely i cestu, jak klienty udržet pomocí odpouštění splátek za řádné splácení (tedy pokud klient nesplatí předčasně).

„Vzhledem k neschopnosti generovat dlouhodobě zisk je otázkou, zda všechny nízkonákladové banky na českém trhu dlouhodobě obstojí, nebo zda čeká tento segment trhu určitá konsolidace. Míru úspěchu nízkonákladových bank může predikovat i právě zahájený třináctý ročník Fincentrum Banky roku,“ uzavírá Petr Stuchlík.


(11. 8. 2014 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1328)