O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Na které profese nejvíce dopadají opatření proti koronaviru

Virus COVID-19 výrazně ovlivňuje naše životy, zcela převrací i trh práce. Současná situace uvrhla už desítky tisíc lidí do karantény, zavírají se provozovny, přerušuje výroba. Na které profese bude mít současná situace nejhorší dopad? A ve kterých oborech naopak zaměstnavatelé nabírají nové síly?

Pomiňme teď, jak situace dopadá na zaměstnance ve zdravotnictví. Tam jsou dopady, především na vybrané profese, zcela zjevné a mnozí zdravotnictví zažívají neuvěřitelný nápor. Dále se však zaměříme především na ekonomické dopady a na trh práce různých skupin zaměstnanců či živnostníků.

Gastronomické služby, cestovní ruch a kultura

Opatření, která mají zabránit masivnímu šíření nákazy, se mnohých profesí týkají existenčně. Dopady jsou viditelné zejména v sektoru gastronomických služeb, kde restauracím hrozí ztráty v desítkách miliard a mnohé z nich propustily většinu personálu, zejména číšníky. Ale ani kuchaři a další zaměstnanci na tom nejsou lépe. Některé restaurace se snaží situaci zvládnout prodejem s sebou, ale stejně podle aktuálních údajů aspoň omezeně funguje jen každý čtvrtý nebo pátý podnik. Důsledky uzavření restaurací ale dopadají i na jejich dodavatele, například malé pivovary.

„V nelehké situaci jsou i lidé, kteří pracovali v hotelech a ubytovacích zařízeních, službách spojených s turistickým ruchem nebo v kultuře. V návaznosti na téměř totální utlumení dálkové dopravy se ocitají v problémech i zaměstnanci společností zaměřených na dopravu osob – leteckých, autobusových i železničních přepravců,” říká Michal Novák z pracovního portálů Profesia. Jenom snížení počtu turistů z destinací Itálie, Jižní Korea a Čína o 50 % ohrozí podle odhadů odborného magazínu Horeka až 8000 pracovních míst.

Drobní živnostníci a Ičaři v ohrožení

Podle odhadů ekonomického portálu Roklen24 vypadne příjem v současné době 412 tisícům pracujících, přičemž zejména v oblasti maloobchodu, restaurací a služeb jsou velkou měrou zastoupení drobní živnostníci a pracovníci na IČO. Nucené uzavření provozoven přitom nebude mít dopad jen na majitele drobných bister, cukráren, prodejen, kadeřnictví, ale také například na fitness trenéry, finanční poradce, fyzioterapeuty, školitele, lektory a řadu dalších profesí, kde nemohou poskytovat služby. Většina drobných živnostníků a pracovníků na IČO přitom nevytváří takové zisky, které by jim umožnily dlouhodobější přerušení činnosti, takže lze očekávat, že současná situace bude pro mnohé z nich likvidační.

Situace v maloobchodě

Uzavření obchodů dopadlo na velkou část prodejců. Aktuální situace ale možná přispěje k rozvoji digitalizace prodeje, protože ti, kteří se dosud zaměřili pouze na klasický prodej v kamenných obchodech, každým dnem načítají ztráty. Naopak e-shopy nabírají nové pracovníky, aby byly schopné uspokojit zájem nakupujících. Prodejci, kteří kombinují oba způsoby prodeje, mají možnost ztráty z kamenných prodejen kompenzovat v on-line prostředí. V úplně jiné situaci jsou ale samozřejmě prodejci potravin, drogerie a lékárny, ti naopak potřebují personální posily, aby nápor zvládli.

Firmy hledají pro své lidi jiné uplatnění

I když většina zaměstnavatelů zatím proklamuje, že se lidé o svou práci bát nemusejí, restaurace, hotely i firmy z méně očekávaných oborů už zaměstnance propouštějí – příkladem je síť autobazarů AAA. Některé společnosti se ale snaží své lidi udržet a nabídnout jim uplatnění jinde. Například restaurace využívají číšníky a barmany v rozvážkových službách, prodavači z kamenných prodejen vypomáhají při vyskladnění a distribuci v e-shopech. Neotřelým způsobem řeší situaci například iniciativa platformy StartupJobs, která startupovým firmám nabízí možnost sdílet zaměstnance – ulevit těm, které se ocitly ve finančních problémech a využít jejich lidi tam, kde potřebují růst.

Dobrý nápad měli také u české textilní značky Styx, která se specializuje na výrobu spodního prádla. Ta aktuálně mění část své výroby a zaměřuje se na šití roušek. „Chceme využít naše personální možnosti k pomoci v řešení současné situace a přeskupujeme výrobní kapacity tak, že část našich švadlen bude šít místo trenek a dalšího spodního prádla právě roušky. A to ve třech variantách, pánské, dámské a dětské. Ušité roušky jsme nejdříve rozdali našim zaměstnancům a jejich rodinám, další pak přidáváme jako dárky ke každé objednávce našich zákazníků,“ říká Adam Rožánek ze společnosti Styx.

Někde probíhá aktivní nábor

I když většině firem přinesla karanténní opatření přerušení nebo utlumení činnosti, jsou obory, kde zaměstnavatelé zoufale hledají nové posily. Často jde o profese, které nevyžadují nějaké zvláštní kvalifikační předpoklady, takže zde mohou najít uplatnění ti, kteří pracovali v restauracích nebo turistickém ruchu.

„Například e-shopy aktuálně nabírají nové pracovníky pro vyskladnění, distribuci i komunikaci s klienty, aby byly schopné uspokojit zájem nakupujících. Personální posily hledají logistické firmy a přepravci, a samozřejmě řetězce, které prodávají potraviny, dále drogerie a lékárny. Nábor neumdlévá ani ve stavebnictví, kde komplikuje situaci omezení volného pohybu zahraničních pracovníků. Další zaměstnance by přivítaly samozřejmě i záchranné a policejní složky, zdravotnická zařízení a hygienická služba, zde je ale předpokladem příslušné vzdělání nebo zkušenost v oboru,” uzavírá Novák.


(13. 4. 2020 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(5265)