Phishing, vishing, inzertní podvody, jejich kombinace a jiné formy podvodného jednání v kyberprostoru jsou stále rozšířenější. Aktuální statistiky Policie České republiky potvrzuje i průzkum společnosti ESET, která právě ve spolupráci s Policií České republiky zjišťovala zkušenost s podvodným jednáním na internetových bazarech. Ten potvrdil obavy: S podvodem se setkala už třetina uživatelů internetových bazarů, pětina z nich přitom podvod dosud nehlásila. Sběr dat byl realizován agenturou Ipsos v květnu 2022 na 1 100 respondentech v České republice.
Ze zjištění společnosti ESET vyplynulo, že více než pětina dotázaných prodává zboží na internetových bazarech často (22,64 %) a téměř polovina respondentů je alespoň jednou k prodeji zboží využila (48,73 %). Nejčastěji pak internetové bazary využívají lidé ve věkové kategorii 30 až 40 let.
Osobně se s podvodem na internetových bazarech setkala téměř třetina všech dotázaných (31 %). Nejsilněji zastoupenou věkovou kategorií občanů, kteří se s podvodem na internetových bazarech již setkali, byla opět skupina ve věku 30 až 40 let. Podvodníci je nejčastěji kontaktovali přes chatovací aplikaci Messenger (12,27 %), e-mail (10,82 %) či zprávou prostřednictvím aplikace WhatsApp (7,18 %).
„Internetové bazary jsou v poslední době stále populárnější a bylo proto jen otázkou času, kdy zde kyberkriminalita začne narůstat. Z pohledu bezpečnosti se nejedná o nic nového, techniky používané útočníky jsou známé. To, co je nové, je celkový rozsah těchto aktivit. A výsledky tohoto průzkumu jej bohužel potvrzují,“ říká Ondřej Šafář, manažer PR a komunikace společnosti ESET.
Zhruba pětina všech respondentů uvedla, že včas dokázala podvod poznat a finanční škoda jim v důsledku podvodného jednání nevznikla (20,64 %). Necelá desetina pak uvedla, že jim v důsledku podvodného jednání vznikla škoda do výše 1 000 korun (9,36 %) a 5 % dotázaných uvedlo finanční škodu do 5 000 korun.
Dle dat z průzkumu podvod bezprostředně do 24 hodin nahlásilo necelých 5 % dotázaných (4,09 %). Na druhou stranu pětina z nich (20,82 %) uvedla, že podvod na Policii České republiky dosud nehlásila. Část respondentů (7 %) poté uvedla, že se nejdříve snažili s podvodníkem komunikovat a situaci vyřešit, ale nakonec se na Policii České republiky obrátili.
„Jsme si vědomi toho, že jen část obětí nás osloví s tím, že byla podvedena. Ale i v této skupině vidíme značný nárůst. Z toho důvodu chceme společně s bezpečnostní komunitou na toto téma opětovně upozornit, protože jednoznačně vidíme, že edukace je jedním z hlavních způsobů ochrany,“ vysvětluje plk. Zuzana Pidrmanová, vedoucí oddělení prevence Policejního prezidia České republiky.
Policie České republiky upozorňuje v posledních dnech na novou vlnu tzv. inzertních podvodů, při kterých pachatelé okradou prodejce zboží na internetových bazarech. Častý scénář spočívá v tom, že podvodník přiměje prodávajícího skrze různé argumenty k tomu, aby vyplnil osobní údaje i informace z platební karty na podvodnou stránku, která vypadá legitimně.
„Tímto způsobem je pachatel schopen z účtu odcizit všechny finanční prostředky, protože mu oběť dobrovolně sdělí veškeré přístupy ke své platební kartě nebo do internetového bankovnictví, zároveň si může vzít na jméno poškozené osoby i předem schválený úvěr,“ varuje plk. Zuzana Pidrmanová, vedoucí oddělení prevence Policejního prezidia České republiky.
Bezpečnostní experti z ESETu doporučují postupovat při prodeji na internetových bazarech maximálně opatrně a všímat si i takových detailů, jako je úroveň čestiny nebo naléhavého tónu v komunikaci. V případě, že se na prodejce obrátí kupující s požadavkem na platbu přes kurýrní službu, mohou si legitimitu odkazu ověřit i na stránkách dopravních společností, které před aktuálními podvody také aktivně varují.
„Podvodníci často využívají prvky tzv. sociálního inženýrství, pomocí kterých se během komunikace snaží vzbudit důvěru protistrany. O zboží mají zájem a chtěli by jej co nejdříve. Naléhají. Jedním z aktuálních trendů je, že se vás osoba na druhé straně snaží přesvědčit, že vše uhradila, posílá pro vyzvednutí zboží přepravce a vám zbývá jen potvrdit bankovní údaje na webové stránce, která je ale podvržená,“ uzavírá Ondřej Šafář, manažer PR a komunikace společnosti ESET.