Home office byl v minulosti většinou vnímán jako bonus pro zaměstnance. Dnes se v mnoha případech jedná o „automatickou“ variantu, která s sebou nese pro zaměstnavatele nová omezení a na zaměstnance jiné nároky. Home office nejde nařídit, a pokud zaměstnanec nechce pracovat na jiném než na svém pracovišti, je tak povinností zaměstnavatel mu vyjít vstříc (pokud mu v tom nebrání objektivní důvody). Něco jiného však je, pokud se zaměstnanec a zaměstnavatel na práci z jiného místa (coworkingové centrum, kavárna apod.) než je samotné pracoviště dohodnou.
Při práci „z jiného místa“ platí pro zaměstnavatele i zaměstnance stále stejná pravidla, např. kontrola povinností a pracovní doby zaměstnance ze strany zaměstnavatele nebo BOZP. Nastíněné možné komplikace je tak dobré k oboustranné spokojenosti zahrnout do dohody případně upravením vnitřních firemních předpisů, kde budou jasně formulovaná práva a požadavky ze strany zaměstnavatele.
Náklady spojené s prací z domova je možné proplácet paušálem, který však musí být vypočítán na základě skutečných výdajů nebo proplacením všech skutečně vynaložených nákladů, které se k výkonu práce z domova vážou, např. poměrnou část z měsíční faktury za elektřinu. To však s sebou nese zvýšenou administrativní zátěž. Nejjistější variantou je tak opět ustanovení ve vnitřním firemním předpisu, kde je možné jasně stanovit, které náklady a jakým způsobem budou propláceny.
„Z posledního dotazníkového šetření, které jsme prováděli mezi našimi členy, jich více než 60 % pracuje z domova a to jako OSVČ. Zbylí členové využívají možnosti, kterou jim nabízí zaměstnavatel a totiž střídavého výkonu své práce (home office/kancelář). Ve většině případů se jejich povinnosti a práva vyjasnila již v prvních měsících minulého roku, kdy byli „donuceni“ k práci z domova. Přesto doporučujeme všem, aby s dohodou nebo úpravou firemních předpisů neotáleli,“ říká Vladimíra Přibylová, členka Výboru Komory certifikovaných účetních
Podle pracovního práva je ochrana soukromí zaměstnance vyšší než právo kontroly ze strany zaměstnavatele na domácím pracovišti. Proto doporučujeme a to i za účelem BOZP dohodnout se zaměstnancem možnost kontroly ze strany zaměstnavatele na domácím pracovišti v odůvodněných případech. Kontrolu svěřených pracovních nástrojů (notebook apod.) je možná, avšak i v tomto případě se samotná kontrola musí zaměstnanci předem nahlásit či musí být informován, že jsou jeho pracovní aktivity monitorovány.
V současné době je střídavá práce (home office/kancelář) pro mnoho zaměstnanců i zaměstnavatelů ideální pracovní variantou. Pro to je pro tento typ práce důležité, aby se předešlo případným rizikům spojeným s prací „z jiného místa“, mít oboustranně vyjasněná práva a povinnosti. To umožní příslušné dohody a vnitřní firemní předpisy, které by měly být „ušité na míru“ pro každého zaměstnance.
Tento text pro čtenáře OnBusiness připravila Komora certifikovaných účetních (KCÚ).