O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Podnikání a koronavirus: omezení, náhrady...
Plánovací kalendář 2021
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Tip: Pozoruhodné IT produkty 2021 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů

Praktické informace pro firmy

Na co si zaměstnavatel musí dát pozor při práci zaměstnanců z domova

Home office byl v minulosti většinou vnímán jako bonus pro zaměstnance. Dnes se v mnoha případech jedná o „automatickou“ variantu, která s sebou nese pro zaměstnavatele nová omezení a na zaměstnance jiné nároky. Home office nejde nařídit, a pokud zaměstnanec nechce pracovat na jiném než na svém pracovišti, je tak povinností zaměstnavatel mu vyjít vstříc (pokud mu v tom nebrání objektivní důvody). Něco jiného však je, pokud se zaměstnanec a zaměstnavatel na práci z jiného místa (coworkingové centrum, kavárna apod.) než je samotné pracoviště dohodnou.

Na co všechno je potřeba dát si pozor?

Při práci „z jiného místa“ platí pro zaměstnavatele i zaměstnance stále stejná pravidla, např. kontrola povinností a pracovní doby zaměstnance ze strany zaměstnavatele nebo BOZP. Nastíněné možné komplikace je tak dobré k oboustranné spokojenosti zahrnout do dohody případně upravením vnitřních firemních předpisů, kde budou jasně formulovaná práva a požadavky ze strany zaměstnavatele.

Jak proplácet náklady za práci z domova?

Náklady spojené s prací z domova je možné proplácet paušálem, který však musí být vypočítán na základě skutečných výdajů nebo proplacením všech skutečně vynaložených nákladů, které se k výkonu práce z domova vážou, např. poměrnou část z měsíční faktury za elektřinu. To však s sebou nese zvýšenou administrativní zátěž. Nejjistější variantou je tak opět ustanovení ve vnitřním firemním předpisu, kde je možné jasně stanovit, které náklady a jakým způsobem budou propláceny.

„Z posledního dotazníkového šetření, které jsme prováděli mezi našimi členy, jich více než 60 % pracuje z domova a to jako OSVČ. Zbylí členové využívají možnosti, kterou jim nabízí zaměstnavatel a totiž střídavého výkonu své práce (home office/kancelář). Ve většině případů se jejich povinnosti a práva vyjasnila již v prvních měsících minulého roku, kdy byli „donuceni“ k práci z domova. Přesto doporučujeme všem, aby s dohodou nebo úpravou firemních předpisů neotáleli,“ říká Vladimíra Přibylová, členka Výboru Komory certifikovaných účetních

A co kontrola zaměstnance?

Podle pracovního práva je ochrana soukromí zaměstnance vyšší než právo kontroly ze strany zaměstnavatele na domácím pracovišti. Proto doporučujeme a to i za účelem BOZP dohodnout se zaměstnancem možnost kontroly ze strany zaměstnavatele na domácím pracovišti v odůvodněných případech. Kontrolu svěřených pracovních nástrojů (notebook apod.) je možná, avšak i v tomto případě se samotná kontrola musí zaměstnanci předem nahlásit či musí být informován, že jsou jeho pracovní aktivity monitorovány.

V současné době je střídavá práce (home office/kancelář) pro mnoho zaměstnanců i zaměstnavatelů ideální pracovní variantou. Pro to je pro tento typ práce důležité, aby se předešlo případným rizikům spojeným s prací „z jiného místa“, mít oboustranně vyjasněná práva a povinnosti. To umožní příslušné dohody a vnitřní firemní předpisy, které by měly být „ušité na míru“ pro každého zaměstnance.

Tento text pro čtenáře OnBusiness připravila Komora certifikovaných účetních (KCÚ).


(30. 7. 2021 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2021 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(6039)