O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
To nejlepší z IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2025
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Myslíte si, že jste byli na workshopu? Možná se pletete!

Už jste byli na workshopu? A spokojení? To není vždycky pravidlem. Dnes se kdekterá akce jmenuje workshop, ale málokterá jím skutečně je. Pod tímto názvem najdete seminář, dokonce přednášku s několika krátkými aktivitami. O co tedy ve skutečnosti jde?

PaedDr. Olga Medlíková, lektorka pro business, neziskové organizace a státní správu
PaedDr. Olga Medlíková, lektorka pro business, neziskové organizace a státní správu
Workshop znamená dílna, interaktivní děj, v rámci kterého se jednotlivci, týmy i celá skupina sdružují k vyřešení předem daného cíle. Rozdělujeme je na „motivační“ – například, když chceme lidi nadchnout, přesvědčit, „nakoupit“ lidi pro určitý záměr – třeba stěhování firmy nebo nové logo, dále „řešitelské“ v případě, že připravujeme něco nového, řešíme problém jako třeba novou podobu firemního časopisu nebo změnu interních pravidel. Poslední skupinou jsou „tréninkové“ workshopy, kdy se učíme novou dovednost – to může být pletení košíků nebo efektivní telefonování, výtvarná dílna nebo trénink obchodních dovedností…). Zaměřme se teď na ty nejčastější – řešitelské, příp. tréninkové.

Lektor nebo moderátor?

Workshop nemá lektora, ale moderátora. Ten řídí proces, může vstupovat i obsahově, jeho role je v přípravě, metodickém vedení a zpracování výstupů workshopu, příp. v následné pomoci týmu. Někdy po uskutečněném workshopu moderátor spoluřeší, radí, usnadňuje práci, vyhodnocuje nebo se jinak zapojuje – je „nakoupen“ na dobu určitou, aby s týmem dotáhl do konce situaci, která se na workshopu otevřela.

Co připravit před workshopem?

  • Ujasnit se zadavatelem celkový záměr workshopu, cíle, organizaci, evaluaci, další kroky.
  • Dohodnout a zajistit logistiku akce.
  • Vybrat lidi, zvolit postup práce, metody, techniky.

Pro zajímavost - několik doporučení k průběhu workshopu - co je vhodné:

  • vizualizovat a vysvětlit cíl a záměr workshopu, přínos pro skupinu, roli moderátora, způsob práce;
  • v průběhu workshopu kombinovat práci ve skupinách, individuální práci, společnou, měnit složení lidí ve skupinkách;
  • zajistit shrnutí po každém dokončeném úkolu;
  • mít zapisovače (obě role v jednom člověku se špatně stíhají);
  • vytvářet veřejný postupný zápis;
  • střídat tvořivé aktivity s analytickou prací, diskusí, simulacemi;
  • používat icebreakery, hry, interaktivní techniky, odpočinkové aktivity;
  • ptát se, diskutovat, oslovovat účastníky;
  • hlídat hygienu duševní práce (únava, potřeba změny činnosti, zařazení pauzy);
  • když práce nebyla dokončená, domluvit pokračování či následné kroky;
  • na závěr shrnout: téma, zpracované výstupy, jejich přínos a zapojení do praxe účastníků;
  • zajistit úklid prostor;
  • vytvořit zápis pro každého, podrobný zápis pro zadavatele (co, kdo, kdy udělá);
  • vyhodnotit průběh a závěry workshopu se zadavatelem;
  • po domluveném čase vyhodnotit dopad akce (co se podařilo, slabá místa, nedostatky a chyby, co bude dále);
  • moderátor se může účastnit a přímo dohlížet na zavádění nového procesu, uskutečňování dohodnutých operací nebo průběh změny.

Co říci závěrem?

Workshop je akce, na které se lektor/moderátor nejvíce naučí. Správně vedený workshop je velice náročný – časově, energeticky, organizačně, prostorově, personálně, často i finančně. Ovšem výsledek stojí za to. Lidé tvořili samostatně, jsou zaujatí, motivovaní pro další práci, mají jasno v tom, co dělat dál. Může si vzdělavatel přát víc?

Autorkou článku je PaedDr. Olga Medlíková, lektorka pro business, neziskové organizace a státní správu. Specializuje se na trénink mluvčích, argumentaci, rétoriku a lektorské dovednosti. Pro více informací navštivte její osobní stránky Satnik.net.


(16. 12. 2014 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1585)