Jedním z důležitých faktorů, které zvyšují konkurenceschopnost firem, je správné používání moderních informačních technologií. Tolik obecná pravda - ale jak konkrétně úspěšné firmy v tuzemsku i ve světe IT používají? A v čem přesně jim tyto technologie pomáhají?
Firmy, které rostou rychleji než ostatní, používají podle celosvětového průzkumu Ahead of the curve, který zpracovala firma BCG pro Microsoft, moderní technologie k tomu, aby si otevřely nové trhy, k získání talentů odkudkoli, k lepšímu uspokojování zákazníků nebo k zefektivnění interní i externí spolupráce. Pokud jde o intenzitu využívání moderních technologií, mají zpravidla jasnou vizi, co od nich čekají, nasazují je dříve než ostatní a v té míře, jakou zrovna potřebují.
Malé a střední firmy otevřené moderním technologiím pak podle stejného zdroje vytvářejí pracovní místa dvakrát rychleji a vykazují o 15 % vyšší růst tržeb než ostatní společnosti. Nicméně je třeba upozornit, že s podobnými údaji je třeba zacházet opatrně, protože tu například není vždy zjevné, co je příčina a co následek.
SMB firmy na celém světě podle průzkumu očekávají, že díky moderním technologiím zvýší zisky. Ukazuje se přitom, že firmy na rozvojových trzích jsou ve využívání nabízených příležitostí agresivnější, než ty v rozvinutých ekonomikách. V průzkumu provedeném v ČR pak 2/5 tuzemských firem uvádějí, že díky moderním technologiím zvýšily zisk.
Martin Tolar, obchodní ředitel Microsoftu pro malé a střední firmy, upozorňuje, že významným trendem ve firmách této velikosti je posun rozhodování od IT směrem k zaměstnancům, kteří daná řešení používají. IT mnohdy vytipuje řešení splňující dané požadavky, konečný výběr se ale provádí mimo IT oddělení.
Martin Hruška, manažer divize Microsoft Office, pak dodává, že firmy zpravidla progresivní změny začínají u e-mailu a u kalendáře - typicky využitím některé cloudové varianty a redukcí související vlastní infrastruktury. Jako efektivní se prý ukazuje také redukce vnitrofiremní emailové komunikace prostřednictvím firemních sociálních sítí. Po e-mailu a kalendáři řeší firmy technologické možnosti, jak ušetřit za služební cesty - typicky díky audio- nebo videokonferencím. A jako třetí v pořadí uvedl Hruška využívání softwaru formou pronájmu.
Jako příklad úspěšné české firmy Martin Hruška uvedl firmu Eta, která díky moderní komunikaci zaznamenala výrazné úspory právě na služební cesty. Jako další příklad uvedl firmu Multimedia Interactive, která nahradila kancelářský software jeho pronájnem a úspory vyčíslila na 300 tisíc Kč ročně. A konečně třeba ČSAD Uherské Hradiště podle Hrušky ušetřilo 40 % nákladů na jednání využíváním videokonferenčního systému.
Václav Urban, ředitel divize podnikových řešení Microsoft Dynamics, také upozorňuje, že mnohá byznysová oddělení firem do jisté míry při volbě produktů obcházejí IT oddělení - protože se chtějí vyhnout tomu, aby byl výběr podřízen technickým aspektům (např. propojení s dalšími firemními systémy). Za zásadní totiž považují existenci potřebné funkcionality v odpovídající podobě, a to včetně třeba podpory sociálních sítí v CRM systému.
Obzvláště malé firmy podle Urbana dnes často u CRM preferují externí cloudové řešení, které jim usnadňuje jak nasazení systému, tak následnou komunikaci s klienty.
Tuzemské firmy tázané v rámci průzkumu Náskok díky technologiím, který rovněž pro Microsoft provedla firma Ipsos Marketing, uvedly, že jsou díky moderním informačním technologiím výrazně flexibilnější vůči změnám na trhu (65 % tázaných), nabízejí lepší služby zákazníkům (61 %) a mají více zákazníků v zahraničí (39 %). Celkově se považují za výrazně konkurenceschopnější (46 %) a 38 % jich uvádí, že zvýšily zisk.
A k čemu tuzemské rostoucí firmy využívají technologie? Podle stejného průzkumu je to především zvyšování efektivity práce (55 %), zlepšování spolupráce (51 %) a zvýšení spokojenosti zákazníků (49 %). Jiří Černý, ředitel pro právní záležitosti Microsoftu, pak upozorňuje, že pro pětinu respondentů jsou překážkou zavádění nových technologií regulatorní požadavky. Řešením je typicky rozdělení dat do úrovní podle jejich citlivosti a poté příslušné zacházení. Desetina firem pak uvedla v průzkumu obavy o bezpečnost dat.