Nikoho asi nepřekvapí konstatování, že stále roste počet uživatelů chytrých telefonů – a že majitelé používají tato zařízení ke stále širší škále činností. Už za dva roky, tedy v roce 2017, budou činit nákupy z mobilních zařízení polovinu veškeré „e-komerce“. Ano, je to sice odhad pro USA, ale výrazného růstu se tyto aktivity nepochybně dočkají i v Česku. Co z toho plyne?
Aktuálně činí nákupy z mobilních zařízení v USA cca 22 % příjmů z e-komerce, v tuzemsku je pak tento podíl podle dostupných odhadů výrazně nižší. Už nejbližší měsíce ale nepochybně přinesou významný růst – mimo jiné třeba proto, že aktuálně nabízené populární formáty mobilních zařízení – chytré telefony a tablety – nyní již za nízkou pořizovací cenu nabízejí výkon, který pro pohodlné mobilní nakupování bohatě postačuje.
Už pro letošek také analytici Gartneru předpovídají výrazný nárůst zájmu o mobilní platby a ruku v ruce s nimi má růst i objem „mobilních“ nákupů. V USA bude prý navíc přijímání mobilních plateb podpořeno i masivní upgradem platebních terminálů v souvislosti s vyššími zákonnými požadavky na bezpečnost karetních transakcí.
Ne pro všechna odvětví je mobilní e-komerce stejně důležitá: Zatímco například u prodejců velkých domácích spotřebičů hraje zatím relativně málo významnou roli, zásadní je naopak, celkem logicky, pro řadu poskytovatelů služeb – od osobní dopravy po ubytovací zařízení.
A ještě jedna zajímavá předpověď: Rostoucí konkurence napříč trhy a stále obtížnější schopnost odlišit se svým produktem nebo službou prý povede k tomu, že už v příštím roce 89 % firem bude považovat za hlavní bojiště takzvaný zákaznický zážitek (customer experience). Jeho součástí pak nepochybně bude i mobilní rozhraní pro objednávání produktů či služeb.
Podporu nakupování z mobilních zařízení se prostě vyplatí nezanedbat...
Petr Mandík, editor OnBusiness.cz