O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Mobilní operátoři často ignorují občanský zákoník

Nový občanský zákoník platí 8 měsíců, ale podle sdružení dTest to vypadá, že zejména virtuální operátoři o tom ani nevědí. dTest zkontroloval obchodní podmínky více než 60 operátorů a sledoval odkazy na legislativu a smluvní pokuty. A výsledek? Polovina operátorů v podmínkách odkazuje na neplatnou právní úpravu, více než polovina skrývá v podmínkách smluvní pokuty.

Smluvní podmínky operátorů bývají dlouhé a nepřehledné, navíc je operátoři často jednostranně mění. dTest v novém průzkumu zjišťoval, jestli podmínky odkazují na správné zákony a nestačil se divit.

„Když jsme v únoru prověřovali e-shopy, které byly plné nerelevantních odkazů, bylo to poměrně krátce po nabytí účinnosti nové legislativy a prodlení se dalo pochopit,“ říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu a dodává: „Po osmi měsících lze ale tento stav těžko omlouvat. Obchodní podmínky a ceníky mění operátoři velmi rychle, ale jejich kvalita není valná.“ Zástupci dTestu podotýkají, že chybné odkazy jsou většinou v podmínkách tzv. virtuálních operátorů, kteří mají poměrně málo zákazníků.

Kde je problém

Zástupci dTestu upozorňují, že chybný odkaz nemusí zákazníka přímo poškodit, ale při řešení problému se smlouvou nebo s reklamací dochází ke zbytečným zmatkům. „Lepší než zcela chybný odkaz je varianta, kdy podnikatel uvádí jen obecně, že se smlouva řídí občanským zákoníkem. Zákazníkovi tak sice situaci neulehčuje, ale alespoň jej nemate,“ konstatuje Borovička. Nesprávné poučení zákazníka může být považováno i za klamavou obchodní praktiku, za tu může Český telekomunikační úřad udělit i několikamilionovou pokutu.

Druhá část průzkumu se zaměřila na smluvní pokuty. Ty by se dle Ústavního soudu neměly ukrývat v obchodních podmínkách, ale měly by být uvedeny přímo ve smlouvě samotné. „Neměli jsme velká očekávání, protože o nálezu Ústavního soudu ví spíše jen odborná veřejnost. Český telekomunikační úřad ho ale ve své rozhodovací praxi k nelibosti operátorů aplikuje,“ říká Borovička a vysvětluje: „Více jak polovina operátorů by se svými pokutami nebyla u soudu úspěšná, protože o nich musí informovat transparentně v textu hlavní smlouvy.“


(15. 9. 2014 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(1407)