Chytré mobilní telefony i tablety jsou - stejně jako další výpočetní technika - jen tak užitečné, jak užitečné je programové vybavení, které na nich používáme. Pojďme se tedy společně podívat na typy mobilních aplikací, které jsou populární ve firmách a v dalších organizacích. Věříme, že to bude inspirací i pro váš výběr.
Kvalitní mobilní aplikace jsou klíčem k efektivnímu využívání mobilních zařízení. Foto: SamsungNa stolních počítačích patří mezi nejpopulárnější aplikace kancelářské balíky zahrnující textový editor, tabulkový kalkulátor, případně prezentační software. To platí i na mobilních zařízeních. Někdy jde o klasické kancelářské balíky, jako jsou ty od Microsoftu, jindy o jejich alternativy - typicky ale nabízejí omezenou podmnožinu funkcí, jež jsou k dispozici v jejich velkých stolních bratrech – a především pak schopnost otevírat na mobilu nebo tabletu standardní formáty dokumentů.
Populární jsou i různé drobné užitečné pomůcky - například programy pro skenování dokumentů prostřednictvím fotoaparátu mobilu nebo přístup k různým cloudovým úložištím. Oblíbené jsou i záznamníky hovorů, blokování hovorů, vyhledávání wi-fi sítí, rychlé poznámkové bloky, správce souborů, odpadkové koše, programy pro podporu mobilního tisku, software pro vzdálený přístup k desktopovému počítači nebo manažery hesel, komprimovací/dekomprimovací programy, programy pro podepisování dokumentů, přijímání mobilních plateb, organizace meetingů nebo různé „byznys“ kalendáře a plánovače.
Od všech těchto aplikací existuje řada zástupců - a běžně stačí jen v obchodu s aplikacemi začít psát požadovanou funkci a už se vám nabízejí možné varianty. Každý si pak vybere dle svých potřeb, netroufáme si zde uvést jednoho nebo dva zástupce jako nejlepší.
Dodejme, že mezi populárními aplikacemi najdete i řadu těch, které jsou určeny pro specializované činnosti, jako je třeba tvorba plánů podlaží, skenování vizitek, mobilní správa facebookových stránek nebo sledování doručování balíků (byť zrovna v této oblasti mají tuzemští poskytovatelé tohoto typu služeb ještě co dohánět). Nemluvě ani o nástrojích pro řadu dalších vybraných činností, které jsou realizovány jak v business, tak v ne-business prostředí, jako je například plánování cest, hledání v mapách, rezervace letenek či hotelů, volání přes VoIP apod.
Do budoucna lze podle analytiků očekávat výraznější rozvoj používání mobilních digitálních asistentů. Ty jsou dnes k dispozici přímo od výrobců všech hlavních mobilních operačních systémů a jejich potenciál, stejně jako využití pro řadu praktických činností, se bude zřejmě výrazně zvyšovat.
O mobilní přístupu k firemnímu informačnímu systému se mluví již několik posledních let a v zásadě bývá nabízen buď přímo výrobcem informačního systému, nebo jako dodatečné řešení třetí strany realizované různými způsoby. Přístup samozřejmě dává smysl omezit na činnosti, které je skutečně třeba řešit mobilně. Jejich rozsah se však liší produkt od produktu a při výběru je tak třeba vždy zohlednit aktuální i očekávané potřeby firmy.
Běžně je užitečné mít k dispozici přístup k vybraným prvkům workflow – běžně schvalování určitých dokumentů nebo jejich delegace. Podle pozice uživatele k dalším funkcionalitám patřívá i tvorba vybraných dokumentů. Pozice, resp. zařazení uživatele do skupiny, pak určuje i možnost přístupu k vybraným datům ze systému, která mohou být běžně potřebná při práci na mobilním zařízení. Stačí srovnat potřebu vedoucího výroby, který s tabletem obchází provoz, a vedoucího pracovníka logistiky, který mimo kancelář řeší aktuální problém s dopravou.
Trochu samostatnou kapitolou pak bývá přístup k datům pro obchodníky – ke katalogům, CRM (informace o klientech) apod. Tyto aplikace mimochodem také naznačují směr, kterým se mobilní aplikace aktuálně ubírají: Nejde o to zahltit uživatele mobilním přístupem ke všemu, co je ve firmě k dispozici, ale dát mu k dispozici přehledné rozhraní, díky němuž může řešit skutečně to, co se ho týká.
Například možnost využití komplexních dat z CRM systémů i na cestách bývá považována za jeden ze zásadních přínosů mobilních technologií pro firmy. Díky tomu lze zabránit dřívějšímu (a leckde stávajícímu) stavu, kdy většina informací o klientech není při jednání s nimi efektivně využita. Co klient koupil v minulosti? Co koupil opakovaně? S čím byl spokojen a s čím nikoli? Na to vše a na řadu dalších otázek může nyní obchodník získat rychle odkudkoli odpověď a při jednání toho využít. Díky znalosti zákazníka lze obchodníkovi daleko snáz připravit podklady na míru.
Výhody ale mohou být daleko širší. Z dřívější situace, kdy klient mnohdy o produktu věděl více než obchodník – například díky větší specializaci (opakovanému nákupu několika konkrétních produktů ze široké nabízené škály) – se díky tabletům se softwarem poskytujícím podrobné informace o produktech a někdy i možnost spojit se přímo s technicky zdatným personálem, se mnohde dostáváme do zdravější situace, kdy obchodník skutečně může nabídnout fundovanou informaci o produktu.
Pověstnou třešničkou na dortu je pak možnost při jednání ihned získat informaci o tom, jaké produkty jsou právě na skladě a v jakém množství, případně kdy je možno je dodat. Totéž platí u dalších procesů, například reklamací.
V řadě organizací není potenciál mobilních zařízení zaměstnanců dostatečně využíván právě proto, že nepoužívají odpovídající aplikace. Doufejme, že i zde se bude situace postupně zlepšovat.
Diskutujte o profesionálních mobilních řešeních s odborníky na diskusním fóru Bizio - Mobilní technologie.
Mobilní zařízení, především chytré telefony, ale v mnoha případech i tablety a další produkty, se již stala běžnou součástí našich...