O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Podnikání a koronavirus: omezení, náhrady...
Plánovací kalendář 2022
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Tip: Nové Pozoruhodné IT produkty pro rok 2022
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů

Praktické informace pro firmy

Mnohé zajímavé startupy sídlí i v regionech

Zajímavé startupy nejsou jen záležitostí metropolitních oblastí. Na základě dat kariérního portálu StartupJobs se ukazuje, že progresivní rozvoj mladých inovativních podniků zaznamenávají všechny kraje České republiky. Dle Českého statistického úřadu je tento vývoj podpořen celostátním přírůstkem ekonomických subjektů i demografickým vývojem.

Vznik nových startupů zažívá především Jihomoravský, Středočeský či Plzeňský kraj a na špici v meziročním růstu zájmu o práci ve startupech je Zlínský kraj. Společnosti dle svých slov pozitivně vnímají návrat obyvatel, kteří život v krajích upřednostňují například z důvodu vysokých cen nemovitostí a nájmů v metropolích. Pozitivně vnímají i spolupráci s místními technologickými univerzitami a dalšími institucemi, které podnikům poskytují mladé talenty.

Na základě dat zmíněného portálu se ukazuje, že ačkoli centry české startupové scény stále zůstávají velkoměsta jako Praha, Brno či Ostrava, počet malých podniků roste ve všech regionech. To potvrzuje i průzkum Českého statistického úřadu, podle kterého napříč Českou republikou v posledních letech kontinuálně přibývá akciových společností. Od roku 2016 je tento nárůst takřka 4%. V krajích je rovněž znatelný přírůstek obyvatel, který je způsoben například vnitřní migrací obyvatel z velkoměst. Tento nárůst zaznamenal například Středočeský kraj, který nejvíce ovlivňuje odliv obyvatel z Prahy. Dle dat ČSÚ 9 ze 14 krajů zaznamenalo v roce 2020 kladný migrační přírůstek.

„Časy, kdy slovo startup bylo používáno hlavně v Praze, už jsou dávno pryč. Také vlivem pandemie a rozmachu práce na dálku vzniká stále více startupů i v regionech. A co je hlavní, i v regionech roste zájem o práci ve startupech. Největší meziroční nárůst zájmu o práci ve startupech vidíme ve Zlínském kraji, následuje Plzeňský kraj a Kraj Vysočina. A předpokládáme, že tento trend bude jen růst. Mít poklidné bydlení na vesnici a pomocí rychlého internetu být připojen do své technologické firmy bude stále častější model v kombinaci s pravidelnými návštěvami kanceláře pro utužení vztahu s kolegy,“ komentuje Filip Mikschik, zakladatel StartupJobs.

Rostoucí startupová scéna v krajích

Lídrem startupové scény je po hlavním městě Jihomoravský kraj, ve kterém v současné době působí celkem 288 startupů. Za ním se umisťuje Kraj Vysočina se 70 podniky, s 60 Středočeský a Moravskoslezský kraj. Na posledních příčkách končí Ústecký (16) a Karlovarský kraj (4).

S těmito čísly koreluje i zájem o práci ve startupech. Po hlavním městě nejvyšší počet uchazečů o práci v nich zaznamenává Jihomoravský (30 %), Středočeský (18 %) a Moravskoslezský kraj (8 %). Dalšími kraji, kde startupy mezi uchazeči rezonují, jsou Ústecký (7 %) a Olomoucký kraj (5 %). Naopak regiony, které přírůstek startupů nezaznamenávají, jsou Pardubický kraj a Kraj Vysočina. Meziroční nárůst zájmu o práci ve startupech nejvíce pociťují firmy ve Zlínském kraji (+42 %), Plzeňském (+25 %) a v Kraji Vysočina (+13 %).

„Jihomoravský kraj je ideálním místem pro budování globální IT security firmy. Díky blízkosti několika technických vysokých škol máme skvělou možnost přijímat mladé talenty. Koncentruje se zde i mnoho expertů v oblasti cyber security, kteří nám přinášejí cenné zkušenosti z oboru. Vnímáme, že komunita technologických firem s globálním působením v našem kraji nám umožňuje sdílet zkušenosti, postřehy a nové trendy,“ říká Richard Brulík, CEO společnosti Safetica.

„Brno a obecně jižní Morava pro nás bylo logickým místem pro založení firmy, spolu s Ondrou Machkem jsme tu totiž oba studovali. Navíc se v regionu nachází hned dvě technické vysoké školy se spoustou talentů a také JIC, Jihomoravské inovační centrum, což poskytuje ideální podhoubí pro růst nových technologických startupů,“ říká CEO Smartlooku Petr Janošík a dodává: „Zároveň už dnes je tu celá řada projektů, které pro své nápady získaly investice v řádech milionů dolarů a po právu jim náleží přízvisko globální. Stejně tak i lokální herní studia, například Illusion Softworks, dnes 2K Czech, zaznamenala mnoho úspěchů po celém světě.“

„Digitalizovat vzdělávání je sama o sobě slušná výzva. Snažit se o to ve startupu v Sudetech už je jen malý ‚bonus‘. V Edhance jsme však zapálení patrioti, a jelikož v Ústeckém kraji vidíme víc než kde jinde potřebu kvalitního vzdělávání, zůstáváme svému regionu věrní. V něm dlouho panovala neochota ze strany politické reprezentace technologické inovace podporovat, v posledních letech se však situace značně mění k lepšímu. V kraji se můžeme opřít o vynikající spolupráci s ICUK, Severočeskou vědeckou knihovnou a především místní univerzitou UJEP. Pro mě osobně je skvělým benefitem také strategická poloha v dojezdové vzdálenosti od Prahy i do Drážďan,“ říká Lukáš Rejchrt ze startupu Edhance.

„Ačkoli jsme norsko-česká firma a působíme takřka na všech kontinentech, designérské a vývojářské srdce máme ve Zlíně. Celá Morava zažívá v současné době startupovou renesanci, a není proto důvod se přesouvat. Naopak vidím, že se lidé vracejí k nám. Z místa, ve kterém jsme jako firma vyrostli, zvládáme rozvíjet globální byznys. Zároveň otevíráme pobočku v Brně,“ říká Martin Landsberger Pospíšil z globální online platformy pro automatizaci marketingových a kreativních procesů BrandMaster, která soustředí svůj vývoj ve Zlíně.


(30. 5. 2022 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2022 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(6497)