O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Mimosoudní obrana spotřebitelů od roku 2016

Od letošního února se mohou čeští spotřebitelé začít bránit mimosoudní cestou a to díky novele zákona o ochraně spotřebitele, kterou připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu. Řešení sporu mezi spotřebitelem a prodávajícím je totiž často komplikované a zdlouhavé. Tento způsob vyjednávání má proto lidem ušetřit nejen čas, ale především peníze.

Ministerstvo si je vědomo, že vymahatelnost spotřebitelských práv je v praxi obtížná. Jedinou cestou, jak řešit spor s obchodníkem a domoci se práv, byla doposud většinou cesta soudní. Tento způsob řešení sporu je však pro spotřebitele komplikovaný, zdlouhavý a finančně nákladný. Proto MPO zavádí nový systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů.

"Cílem této novinky je dospět ke smírnému urovnání sporu mezi spotřebitelem a prodávajícím. Strany se dohodnou na základě vzájemné komunikace prostřednictvím subjektu mimosoudního řešení sporů, kterým bude pro spotřebitele nejčastěji Česká obchodní inspekce," říká ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Mimosoudní řešení spotřebitelského sporu se zahajuje na návrh spotřebitele. Před tím, než se spotřebitel obrátí na Českou obchodní inspekci s návrhem na zahájení mimosoudního řešení sporu, je třeba, aby se spotřebitel pokusil své právo uplatnit u prodávajícího. Jinými slovy, spotřebitel se nejprve musí pokusit o vyřešení sporu přímo s podnikatelem, teprve v případě neúspěchu je možné obrátit se na Českou obchodní inspekci.

Návrh na zahájení řízení se zpravidla podává na formuláři, který je přístupný na webových stránkách České obchodní inspekce. Jak bude tento způsob řešení sporů v praxi fungovat, přibližuje Jan Mládek: "Spotřebitel například reklamuje u obchodníka elektrický spotřebič. Obchodník reklamaci zamítne, ale spotřebitel je přesvědčen, že zamítnutí reklamace bylo neoprávněné. V takové situaci může využít možnosti mimosoudního řešení sporů před Českou obchodní inspekcí."

Nedojde—li však k dohodě na obou stranách, mají spotřebitelé samozřejmě stále právo obrátit se při zjednávání nápravy na soud.


(17. 2. 2016 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(2335)