O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Milan Paprčka: Malované mapy prodáváme hlavně obcím

Milan Paprčka začal ponikat v 18 letech v roce 1998. Jako živnostník začal s přímým prodejem a jako mladý kluk chodil ode dveří ke dveřím po firmách a úřadech, prodával hudební CD a různé další zboží. Nyní ve svém vydavatelství CBS vydává edice ručně malovaných map České republiky (téměř každý český region má svou ručně malovanou mapu) a také edici Česko z nebe, která ukazuje jednotlivé regiony Česka pohledem pilota letadla.

Co pro vás a firmu bylo v začátcích vašeho podnikání nejobtížnější?

Milan Paprčka, majitel vydavatelství CBS
Milan Paprčka, majitel vydavatelství CBS
Finanční plánování. Když jsem začal zaměstnávat další lidi a nakupovat zboží, celé jsem si to špatně spočítal. Měl jsem mylný dojem, že peníze, co chodí na firemní účet, jsou už moje. Dvakrát se mi mé podnikání ve dvou různých městech podařilo úplně položit, než jsem se to naučil. Současnou firmu jsem již postavil na zdravějším finančním plánování.

S jakými problémy jste se ještě potýkali?

První rok podnikání s malovanými mapami byl náročný na náklady. Trvalo osm měsíců, než vyšla první mapa a mohl jsem dodávat a fakturovat zákazníkům. Tehdy mi velmi pomohla má babička, která mému nápadu věřila.

Jak vám vyhovuje podnikatelské prostředí v ČR?

Podnikám na Slovensku i v České republice. Je to velmi podobné, možná v Česku je to prostřední o něco přátelštější. Je tady jednodušší zařizovat a zjišťovat věci na úřadech. Zažil jsem i daňovou kontrolu a kontrolu živnostenského úřadu a obě byly velmi férové a nesnažily se mě na ničem nachytat. Spíš mi úředníci ještě pomohli vše opravit. Možná by Zákoník práce nemusel tak jednostranně chránit zaměstnance, potom se totiž podnikatelé bojí kohokoliv zaměstnat. Také mi vadí neustálá narůstající náročnost administrativy. Kvůli BOZP, GDPR nebo složitým daním se zvyšuje i počet nevýrobních administrativních pracovníků a snižuje se efektivita. Jinak jsem s podnikáním v obou zemích vcelku spokojený.

Proč podnikáte v ČR právě ve Zlíně?

Zlín jsem osobně zvolil, protože je z českých měst nejblíže Bánské Bystrici a je u něj malé sportovní letiště Štípa. A co je nejdůležitější, tímto městem se stále nese duch Tomáše Bati, který je mým hlavním podnikatelským vzorem.

Jaké faktory jsou nebo byly nejdůležitější pro úspěch vaší firmy?

Etika mě jako majitele a mých zaměstnanců. Odměna za produkci, za konečný vytvořený produkt, ne za čas strávený v práci. Efektivní prvky přímého projede, na kterém jsem začínal, zavedené do našeho odbytového modelu. A neustálé vzdělávání a zvyšování svých vlastních kompetencí a kompetencí svých lidí

Našim hlavním zdrojem je lidská práce a člověk, který to s lidmi neumí, by měl s naším způsobem podnikání asi problém. Jsme postavení na skvělých manažerech, obchodnících, graficích, malířích a fotografech. Na trhu práce je v současnosti nouze o skvělé lidi, ale nám se daří je přitahovat.

Čím se odlišujete od konkurence?

Většina vydavatelů vydá knihu, má ji na skladě a potom ji prodává. My to děláme opačně. Ještě před vydáním zajistíme přímým prodejem objednávky na 80-90 % nákladu. Našim zákazníkům dáváme podmínky, které se těžko odmítají a pak je to zajímavé pro nás i pro ně.

Kdo přesně je vaše cílová skupina?

Naší cílovou skupinou jsou hlavně obce, ale také firmy, zejména ty, které podnikají v cestovním ruchu. V poslední době získáváme stále větší pozornost škol a naše produkty jsou pro ně velmi zajímavé. Obce proto, protože jsou to ony, kdo tvoří region, který právě mapujeme nebo o něm tvoříme knihu. Každá zajímavost v regionu je v katastru nějaké obce. Obce tvoří základ obsahu celého produktu a pro starosty je velmi zajímavé se od začátku podílet na celém projektu.

Jaké zajímavé postupy používáte?

Výrobě malovaných map se věnujeme už 15 let a naši malíři se za tu dobu stali ve výrobě tohoto díla specialisty. Pomáhají si moderními technologiemi, jako je například 3D model krajiny, ale jinak vše dělají poctivě ručně jako ve středověku, jen jsou výsledné mapy o dost přesnější. Vyrábíme i klasické kartografické mapy, zejména v GISu (geografický informační systém). Já sám létám ve sportovním letadle a fotografuji zajímavá místa. Za naší výrobou není žádná vesmírná technologie, spíše jde jen o nadšení lidí pro estetiku a originalitu.

Narazili jste v průběhu podnikání na nějaké další vážné problémy, než na ty, které jste už zmínil?

Tomáš Baťa říkával, že existuje jen krize morální a od ní se odvíjejí ty další, o kterých s tak často píše v novinách. Já jsem ve svém podnikání řešil vážné problémy vždy, když šla do pozadí moje etika a morální zásady. Tehdy se objevili neplatící zákazníci a nepoctiví zaměstnanci. Taky jsem se tehdy rozvedl a přemýšlel nad ukončením podnikání. Krizi jsem vyřešil tak, že jsem dal do pořádku svou etiku a potom se postupně daly do pořádku i věci a lidé okolo mě. Krizi je třeba vždy řešit od sebe.

V současnosti jsou našimi problémy výzvy, které je třeba řešit. Například potřebujeme 20 obchodníků – regionálních projektových manažerů, abychom pokryli všechny oblasti ČR a máme jich jen 10. Máme pro ně atraktivní práci se zajímavým ohodnocením, ale řeším problém, jak to těm nejlepším dát vědět. Konkurence na trhu práce je velká a překřičet ji není lehké, takže hledáme vhodné kanály.

Co vnímáte jako riziko pro své podnikání?

Při odbytu způsobem přímého prodeje nemáme sezónnost, vše závisí na aktivitě regionálního projektového manažera. Máme velké množství odběratelů, kterým prodáváme za relativně malé sumy. Nejsme závislí na eurofondech a státních zakázkách. A tuto filozofií chceme držet i nadále. Takto totiž nejsme ve velkém riziku.

Jaké máte plány do budoucna?

Rád bych ve Zlíně založil první Muzeum ručně malovaných map v Evropě. Vydali jsme už stovky různých titulů a rádi bychom proces výroby těchto map nebo některé zajímavé kousky představili široké veřejnosti. Nemáme na to vhodné prostory, takže čekám, až se nějaké objeví. Také bych produkt rád rozšířil do zahraničí, hlavně Balkán mě velmi láká.


(31. 7. 2018 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(4122)