Průzkum přední světové bankovní, platební a nákupní služby Klarna ukazuje, jak bude vypadat budoucnost nakupování. Příští generace spotřebitelů využije personalizovaná doporučení produktů pomocí umělé inteligence, nákupy ve virtuální realitě, rozšířenou realitu v kamenných prodejnách i automatizované online doručování pomocí dronů a robotů.
Klarna oslovila přes 5 000 spotřebitelů v pěti zemích a vypracovala studii s názvem Future of Retail, která se zabývá chováním zákazníků v době za 18 let, kdy bude Generaci Z 40 let a spolu s mileniály budou dominantními spotřebiteli. Výsledky studie odhalují předpovědi, jak nové technologie ovlivní budoucnost nakupování.
Klarna se v roce 2023 vydala cestou umělé inteligence a spustila ve své aplikaci personalizovaný feed řízený vlastním enginem pro doporučování produktů. Tato inovativní funkce poskytuje spotřebitelům vysoce přizpůsobená doporučení produktů, která se průběžně aktualizují v reálném čase na základě preferencí uživatele. Kromě toho se stala jednou z prvních společností, která spolupracuje s OpenAI a využívá svůj protokol k vytvoření integrovaného pluginu pro ChatGPT.
Nejdůležitější je pro zákazníky větší personalizace. 65 % respondentů si přeje, aby se v budoucnu nakupování více personalizovalo, a 36 % je přesvědčeno, že se tak stane, a to jak v kamenných prodejnách, tak v online. Pouze polovina oslovených věří, že si oblečení vyzkouší stejným způsobem jako dnes (53 %). Naopak 48 % respondentů chce využívat virtuální převlékací kabinky, 28 % rozšířenou realitu (AR) a 23 % se chce spolehnout na umělou inteligenci (AI), která jim poradí, jaké oblečení se nejlépe hodí k jejich postavě a módnímu stylu.
„V západním světě probíhá přibližně 80 % všech online nákupů prostřednictvím vyhledávání, zatímco zbývajících 20 % je založeno na personalizovaných doporučeních. Naproti tomu v Číně je 80 % online nákupů založeno na personalizovaných doporučeních. Tato studie potvrzuje, že zákazníci na Západě touží po srovnatelném zážitku z nakupování, který je nyní k dispozici ve feedu aplikace Klarna, založeném na umělé inteligenci a datech o historii nákupů. Příští generace spotřebitelů bude očekávat vysoce personalizované nakupování, kdy si produkty najdou je, a nikoli naopak.“ říká David Sandström, CMO společnosti Klarna.
Drtivá většina (81 %) očekává, že rozšířená realita (AR) zlepší jejich zážitek z nakupování na prodejně, a třetina (37 %) si myslí, že se tato technologie časem stane standardem v celém odvětví, naopak méně než polovina příslušníků generace Z (43 %) věří, že nakupování ve virtuální realitě (VR) v příštích dvaceti letech překoná nakupování v reálném životě.
Více než polovina (59 %) respondentů je otevřena myšlence, že by měli v prodejně k dispozici robota, který by jim změřil míry a doporučil vhodný styl a dalších 18 % by o tom uvažovalo v závislosti na jeho chování a vzhledu. Tři čtvrtiny respondentů by navíc ocenili přístup k virtuálním "osobním nákupčím", kteří by jim při online nákupech poskytli doporučení na základě jejich stylu a vkusu. I když je přístup zákazníků k robotům, zatím poněkud rozpačitý, klíčové je stále pohodlí. 57 % dotázaných si myslí, že do roku 2041 bude více než polovina zásilek doručována autonomními vozidly.
„Největší změnou pro zákazníky v roce 2041 bude pravděpodobně masové využívání technologií rozšířené reality (AR) a virtuální reality (VR), které jim umožní vyzkoušet si produkty ještě před samotným nákupem. Kromě toho budou k dispozici ještě přesnější a rozšířenější personalizovaná doporučení založená na dosavadním chování a preferencích zákazníků, díky čemuž bude nakupování efektivnější a více přizpůsobené individuálním potřebám.“ odpověděl chatbot ChatGPT vyvinutý společností OpenAI.