Evropská Komise zveřejnila nové mapy zachycující devět hlavních koridorů, které budou fungovat jako dopravní páteř jednotného evropského trhu. Budou prý znamenat zásadní přeměnu dopravních spojení mezi východní a západní částí Evropy. Aby EU těmto ambicím dostála, ztrojnásobí financování dopravní infrastruktury v období 2014–2020, a to na 26 miliard EUR. Mapu nových koridorů najdete v článku.
Má jít o nejzásadnější reorganizaci politiky EU v oblasti dopravní infrastruktury od jejího vzniku v 80. letech 20. století. Nová politika EU v oblasti infrastruktury si klade za cíl přetvořit stávající nesourodý systém evropských silnic, železnic, letišť a kanálů v ucelenou transevropskou dopravní síť (TEN-T).
„Doprava má pro evropské hospodářství zásadní význam. Bez dobrého spojení nebude Evropa růst ani prosperovat,“ uvedl místopředseda Evropské komise Siim Kallas, odpovědný za dopravu. „Díky této nové unijní politice EU infrastruktury vznikne v Evropě solidní dopravní síť spojující 28 členských států, jež bude podporou pro jejich růst a konkurenceschopnost. Tato síť spojí východní a západní část Evropy a nahradí současný nesourodý dopravní systém sítí skutečně evropskou.“
Nyní tedy podle Komise dojde k vybudování hlavní dopravní sítě opírající se o devět hlavních koridorů: dva severojižní, tři západovýchodní a čtyři diagonální koridory. Vznik této hlavní sítě prý promění spojení mezi východní a západní částí Evropy, odstraní problematická místa a bude znamenat modernizaci infrastruktury a zjednodušení přeshraniční dopravy pro cestující i podniky po celé EU.
Naplánované dopravní koridory EU. Zdroj: Evropská Komise
Vytvořením nové sítě, která má být hotová do roku 2030, se podle Komise zlepší propojení jednotlivých druhů dopravy a napomůže se naplňování cílů EU v oblasti změny klimatu. Dostupnost finančních prostředků bude záviset na úspěšném završení jednání o celkovém víceletém finančním rámci 2014–2020.
Financování dopravní infrastruktury se v období 2014–2020 ztrojnásobí na 26 miliard EUR. Převážná část těchto finančních prostředků EU bude vyhrazena pro hlavní dopravní síť, kde podle Komise existuje prostor pro největší přidanou hodnotu EU.
Aby se upřednostnila spojení mezi východní a západní částí Evropy, bude téměř polovina z celkového financování dopravní infrastruktury ze strany EU (11,3 miliardy EUR z nástroje pro propojení Evropy) určena výhradně zemím podporovaným v rámci politiky soudržnosti.
Novou hlavní dopravní síť bude podporovat komplexní síť tras, které na ni budou navazovat na úrovni regionů a členských států. Zmíněná komplexní síť zajistí plné pokrytí EU a přístupnost všech regionů. Cílem je postupně zajistit, aby se do roku 2050 převážná většina evropských občanů a podniků nacházela ve vzdálenosti maximálně 30 minut cesty od této komplexní dopravní sítě.
Částka ve výši 26 miliard EUR přidělená na dopravu v rámci nástroje pro propojení Evropy ve víceletém finančním rámci bude prý ve skutečnosti působit jako počáteční kapitál, který má stimulovat další investice členských států na dokončení složitých přeshraničních spojení a na vytvoření spojů, které by asi jinak nikdy nevznikly. Odhaduje se, že náklady na realizaci první fáze financování hlavní sítě (viz připojený seznam projektů) v období 2014–2020 budou činit 250 miliard EUR. Hlavní síť má být dokončena do roku 2030.
A ještě několik čísel pro lepší představu o celém projektu. Hlavní dopravní síť propojí: 94 hlavních evropských přístavů se železnicemi a silnicemi, 38 hlavních letišť s významnými městy pomocí železnice, 15 000 km železničních tratí zmodernizovaných na vysokorychlostní tratě a 35 přeshraničních projektů, jejichž cílem je zlepšit průchodnost.
Tyto kroky jsou prý pro ekonomické fungování jednotného trhu nezbytné. Umožní totiž podle evropských úředníků skutečný volný pohyb zboží a osob po Evropské unii.