Mall.cz v Jirnech u Prahy představil logistické centrum, které zřejmě patří mezi nejmodernější v Evropě. Disponuje plochou 50 000 m2, je škálovatelné na odbavení 150 tisíc kusů zboží denně a využívá nejmodernější technologie, které umožňují plynulé a rychlé odbavení zásilek. Mall.cz také rozšiřuje otevírací dobu poboček a zavádí víkendové doručení zboží. Zákazníci tak budou moci v rámci Vánoc využít i další služby jako garanci doručení zboží či prodlouženou dobu na vrácení dárků. Jak logistické centrum funguje a jaká je vize firmy do budoucna?
Logistické centrum disponuje moderními na míru vytvořenými automatizovanými linkami umožňujícími kompletní odbavení zásilky během 15 minut. Balení se přizpůsobuje hmotnosti a velikosti produktů a je rovněž plně automatizované. V sezoně pracuje v logistickém centru až 600 lidí.
„„Děláme vše pro to, abychom cestu zásilky k zákazníkovi maximálně urychlili, proto jsme investovali do nových technologií, které nám to umožňují,“ přibližuje Pavel Knap, šéf logistiky Mall Group. „Právě díky automatizaci procesů můžeme nabídnout služby jako doručení v den objednání, které zákazníci ocení nejen v nadcházející vánoční sezoně.“
Mall.cz představil také další novinky v oblasti logistiky: Od 7. října jsou otevřeny veškeré pobočky Mall.cz i v sobotu od 9 do 16 hodin, v Praze do 17 hodin. Od 24. listopadu jsou tímto způsobem otevřeny pobočky i v neděli, a to až do Vánoc. Mall.cz vedle otevření výdejních míst zavádí také sobotní a nedělní doručení se službou MALL 7 dní v týdnu. Stačí objednat zboží do 17 hodin a druhý den, a to včetně víkendu, je zákazník s touto službou může mít k dispozici. V Praze mohou zákazníci využít osobní odběr ještě v den objednání v případě objednávky do 13 hodin téhož dne. Ve spolupráci se startupem DoDo si Pražané mohou nechat dodatečně expresně doručit zásilku z pobočky přímo do ruky.
Jak se vyvíjejí služby doručování a obecně přístup k logictice e-shopů? Zástupci Mall.cz při této příležitosti shrnuli vývoj logistiky balíků do krátkého přehledu, který najdete níže.
Dříve byla podle nich cesta každého balíku vcelku jednoduchá. Někdo ho ve skladu připravil a poštou nebo jinou zásilkovou službou poslal buď na adresu zákazníka, nebo do kamenného obchodu. Nebyla možnost vybrat si čas doručení ani kontrolovat, kde se balík zrovna nachází. Často docházelo ke zpožděním, a to třeba i dvoutýdenním, takže balík už možná ani nebyl třeba.
V roce 2016 vyjádřilo svou spokojenost s možnostmi doručení jen 52 % zákazníků, což přinutilo obchodníky ke zlepšování svých služeb a vývoji nových technologií. Útěchou za intenzivní práci jim může být výsledná optimalizace nákladů na dopravu, které mnohdy pokrývají 3 až 10 % jejich příjmů a až 30 % hrubé marže. V případě zavedení nových služeb v logistice jako je například doručení tentýž den, za které si jsou ochotni zákazníci často připlatit, se mohou příjmy ještě zvýšit. Optimalizace logistiky se tak může stát klíčem k úspěšnému podnikání.
Materiál Mall.cz dále uvádí, že prvním místem, kde začít se změnami, je sklad, který tvoří „páteř“ logistiky. Silné muže tak pomalu střídají stroje. Pracovníkům trvá přibližně 60 až 75 minut od objednání, než stihnou zboží najít, přemístit, zabalit a odeslat. Robotům takový úkol zabere 15 minut. Náklady na robotické vybavení jsou vysoké a pohybují se od 35 000 do 100 000 dolarů za jednotku, nicméně v horizontu pěti let můžeme předpokládat, že náklady na jednoho robota budou nižší než na lidského pracovníka. I to je důvod, proč Amazon v roce 2012 koupil firmu Kiva systems a vybavil své sklady 45 tisíci jejich roboty. Firmy, které zatím robotické vybavení neplánují, se snaží přiblížit lidskou sílu efektivitě robotů využitím pokročilých technologií, jako jsou například brýle SMartPick, využívající rozšířenou realitu (AR).
Mall Group ve svých skladech má kolem 1,5 milionu položek a zhruba 3 km automatizovaných dopravních pásů. Pokročilé algoritmy a technologie mu podle jeho zástupců umožní připravit zásilku k odeslání do 15 minut.
Významnou roli v logistice budoucnosti bude samozřejmě hrát samotný proces doručení. Kromě dobře známé pošty a zásilkových služeb zákazníci stále častěji využívají i osobní vyzvednutí zásilky v nedalekém kamenném obchodě či výdejně. V České republice tuto službu nabízí Uloženka nebo Zásilkovna s celkovým počtem 1 700 výdejních míst. Zaplatit lze online při objednání, a potom už si jen stačí vybrat místo, které se nachází nejblíže požadované adrese.
Náročnost zákazníků se ale zvyšuje úměrně s rostoucí kvalitou doručovacích služeb. Proto se v současné době firmy soustředí na doručení do druhého dne nebo dokonce v den objednání. Průzkumy ukazují, že 20-25 % zákazníků je ochotno si za takovou službu připlatit. Proto do druhého dne dnes doručuje až 56 % obchodníků a v den objednání 11 % z nich. Stále častější je využívání externích doručovacích služeb. V USA jsou těmi nejoblíbenějšími UBERrush, Deliv nebo Postmates. U nás je to služba DoDo, strategický partner Mall Group.
Co se týče doručení v den objednání, největším expertem je dle Mall.cz Amazon. Předplatitelé služby Amazon Prime mají toto doručení zdarma, ostatních se týká sazba 9 dolarů. Všeobecně platí, že na takovémto typu doručení může obchodník vydělat, pokud spojí službu s pravidelnými dodávkami, které tak jako tak odcházejí denně, nebo využije externích doručovacích služeb, které se na expresní doručení specializují. Denně se rozvážejí například potraviny, a proto je možné spojit je s dodávkou například elektroniky či oblečení. Takové uvažování se může v budoucnu hodit každému.
V příštích letech se budou externí doručovací služby a kamenné výdejny využívat čím dál tím více. V každém případě bude velký prostor pro využití automatizace, například aut bez řidičů. K ověření totožnosti při přijetí balíku pak může stačit jen zákazníkův obličej, jak už to dnes testuje například čínský e-shop Alibaba. Bleskovému doručování v podobě dronů zatím brání komplikovaná legislativa, ale Mall.cz věří, že se brzy dočkáme i toho, že bude možné doručit balíček rovnou na balkon.