Šéfové firem a jejich podniky čelí světu, který se neustále mění. Aby v takovém prostředí uspěli, měli by společně s ostatními lídry odpovědnými za IT a byznys hledat cestu vpřed a mít navrch v klíčových zlomových okamžicích souvisejících zejména se změnami v ekonomice, geopolitice a nástupem digitálních obrů. Upozorňují na to analytici společnosti Gartner.
Podniky, které chtějí v digitální ekonomice a společnosti uspět, by podle analytiků Gartneru měly najít a udržovat tzv. TechQuilibrium – rovnovážný technologický bod, jenž definuje nakolik digitální by podnik měl být, aby byl maximálně konkurenceschopný. Zlomové okamžiky obvykle znamenají změnu dynamiky a statutu quo – je proto nezbytné, aby na ně organizace bezprostředně reagovaly. Jejich účinky se navíc mohou navzájem posilovat či násobit, to znamená nutnost reagovat ve více oblastech či úrovních byznysu, což zvládne jen velmi výkonný exekutivní tým.
„TechQulibrium pomáhá dosáhnout rovnováhy mezi složitými změnami a extrémy, jimž jsou dnes podniky a organizace vystaveny,“ vysvětluje Valentin Sribar, SVP výzkumu Gartner. „CIO by měli společně s ostatními členy exekutivního týmu navrhovat hodnotové propozice, jenž kombinují správný poměr tradičního a digitálního byznysu. Když takové rovnováhy dosáhnou, nalezli TechQuilibrium své organizace. Tento rovnovážný bod se u jednotlivých organizací i odvětví liší – všechny vertikály nemusí být digitalizovány stejným způsobem a ve stejné míře.“
Analytici Gartneru zdůrazňují, že dokonalá digitální strategie je o tom, jak rychle a do jaké míry dokáží podniky digitalizovat svůj provoz a své produkty či služby. Z průzkumu Gartner CIO Agenda 2020 vyplývá, že podniky dnes mají digitalizováno v průměru 20 % produktů a služeb (či obecněji hodnotových propozic generujících obrat).
Organizacím se zároveň podařilo digitálními technologiemi v průměru zefektivnit 39 % pracovišť, procesů a dodavatelských řetězců. Ti nejlepší dnes ale mají digitalizovánu již více než polovinu provozu a třetinu hodnotových propozic. „Většina organizací tak dnes musí pro dosažení TechQuilibria své digitální inciativy zrychlit, protože čím více budou za konkurenty ve svém odvětví (a jeho rovnovážným bodem) zaostávat, tím spíše ohrozí svou budoucnost,“ uzavírá Valentin Srirbar.
Analytici doporučují, aby se CIO při hledání a dosahování TechQuilibria soustředili na čtyři klíčové oblasti: