Finanční správa ČR se nedávno pochlubila, že elektronická evidence tržeb funguje plynule a bez problémů. Do systému se od spuštění zapojilo již 43 tisíc poplatníků, kteří do 19. ledna odeslali celkem 119 milionů účtenek. Doba odezvy je rychlá a tržby podle ministra financí stoupají.
foto: PixabayData Finanční správy podle jejích zástupců ukazují, že elektronická evidence tržeb plní očekávání. „Od jejího náběhu došlo ke stoprocentnímu nárůstu tržeb, tedy na dvojnásobek oproti loňskému roku, a stoprocentnímu nárůstu registrací k DPH z důvodu překročení limitu obratu. To jednoznačně vyvrací argument našich kritiků, že je EET pro podnikatele likvidační a potvrzuje, že se jedná o zásadní krok k narovnání podnikatelského prostředí,“ řekl ministr financí Andrej Babiš.
Nutno dodat, že uvedené výsledky podle dostupných informací vycházejí ze zkoumání dat od čtyř procent restaurací a hotelů. Nicméně pokud jde o reprezentativní vzorek, mělo by jít o vypovídající údaje.
Již probíhají cílené kontroly Finanční a Celní správy v terénu, a to zejména formou kontrolních nákupů. Podle Finanční správy ČR jim předchází intenzivní analytická činnost. A výsledky?
„U kontrolovaných subjektů se vyskytovaly všechny druhy porušení zákona o evidenci tržeb - od těch závažných, jako je nevystavení účtenky a nezaslání údajů o evidované tržbě Finanční správě, po ty méně závažné, jako jsou špatně uvedená data na účtence nebo neumístění informačního oznámení,“ hodnotí kontroly generální ředitel Finanční správy Martin Janeček. Doposud proběhlo 1842 kontrol, v rámci kterých bylo zjištěno 162 porušení povinností. „Dosavadní šetření v terénu však celkově prokázala, že drtivá většina podnikatelů se na evidenci tržeb připravila,“ doplnil Janeček.
Elektronickou evidenci tržeb by od července 2017 měla podpořit účtenková loterie. „Jedná se o osvědčenou formu motivace zákazníků, aby si brali účtenky. Prosincový průzkum STEM nám potvrdil, že slosovatelnost účtenky a možnost výhry by motivovala 60 % lidí,“ uvedl ministr financí. Ministerstvo financí v souvislosti se zajištěním komplexního chodu účtenkové loterie vypsalo na konci listopadu 2016 veřejnou zakázku v otevřeném nadlimitním zadávacím řízení. V úterý 10. ledna byl konečný termín pro podávání nabídek. Ministerstvo financí nyní podle svých zástupců veřejnou zakázku vyhodnocuje.
„Ročně budeme rozdělovat peněžité i věcné výhry ve výši 65 milionů korun. Počet výher se tak bude pohybovat od 20 do 30 tisíc měsíčně. Hodnota prvních pěti výher bude v rozmezí od 100 000 do 1 milionu korun, včetně věcné výhry automobilu. Ostatní výhry jsou rozděleny do nižších finančních částek v řádech desetitisíců a stovek korun,“ vypočítává náměstkyně ministra financí Alena Schillerová. „Losování bude probíhat každý měsíc, vždy 15. kalendářní den, a to z účtenek vydaných za předem stanovené období,“ dodává náměstkyně.
K dispozici pro přihlášení se do loterie Účtenkovky, tj. pro zasílání účtenek, bude webová služba a mobilní aplikace. Současně budou činěny ze strany MF aktivní kroky k bezplatnému získávání partnerů, kteří by byli náběrovým místem, tj. zprostředkovaným asistenčním místem pro zaregistrování účtenky a přihlášení hráče do účtenkové loterie.
Druhá vlna elektronické evidence tržeb startuje již za necelý měsíc, prvního března 2017. Dotkne se odhadem 250 tisíc podnikatelských subjektů...