E-shopy dnes nabízejí vše, na co si vzpomeneme, některé zboží si chce ale zákazník před nákupem osahat. To je nejčastější důvod, proč navzdory všem dostupným technologiím stále upřednostní kamenný obchod. Typickým segmentem je luxusní zboží. Dalším důvodem, proč si pro drahé hodinky či parfém stále velká část zákazníků z celého světa radši zajde do kamenné, je obava, že koupí falešné zboží. To ukázal celosvětový průzkum PwC Total Retail 2017.
Nejčastějším důvodem, proč zákazník upřednostní kamenný obchod v případě nákupu luxusního zboží, je možnost zboží vidět či si ho osahat. Nejvíce tomu je to je u oblečení, kde tento názor zastává téměř polovina (47 %) zákazníků. Ale i více než třetina (39 %) respondentů v případě kosmetiky.
Zároveň zákazníci – téměř třetina z nich, oceňují při nákupu luxusního zboží i samotnou návštěvu prodejny a pomoc prodavače. Například u oděvů či kosmetiky je to 31 % dotázaných.
„Přesná čísla za Česko sice nemáme, ale naše zkušenosti z trhu ukazují, že se nebudou výrazně lišit od celosvětových. I když se online nakupování nevyhne ani luxusnímu zboží, očekáváme, že kamenné prodejny budou ještě dlouho hrát významnou roli,“ říká Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC Česká republika.
Téměř čtvrtina (24 %) zákazníků se obává, že luxusní oblečení, které si koupí na internetu, není pravé, a proto raději zajdou do kamenné prodejny. V případě kosmetiky to jako důvod pro návštěvu klasického obchodu uvádí 29 % respondentů a u hodinek či šperků dokonce 31 %.
„Překvapilo nás, jak velký podíl zákazníků se bojí, že na internetu koupí padělek, a proto nekupují luxusní zboží on-line,“ dodává Pavel Kulhavý.
I když kamenné obchody s luxusním zbožím velmi často reprezentují jen jednu značku, na webu je situace poněkud odlišná. Studie okázala, že v on-line světě velká část zákazníků upřednostňuje tzv. multibrandové obchody, tedy e-shopy, které nabízejí luxusní produkty od více značek. Takové e-shopy preferuje více než třetina zákazníků v případě šperků a hodinek (37 %), oděvů a koženého zboží (38 %) či kosmetiky (40 %).