O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2024
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Usnadní vám práci: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Lidé nakupují podstatně méně než loni - a co tedy Češi kupují?

Ještě loni v létě menší obchody s oděvy spokojeně počítaly zisky. Jejich tržby meziročně stoupaly až do podzimu, pak se křivka prodejů stočila dolů. Obchodníci s oblečením se tak zařadili po bok prodejců potravin, jejichž tržby se pozvolna propadají už rok a půl. Vyplývá to ze zjištění společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívají menší nezávislé obchody po celé republice. Tentokrát se datoví analytici zaměřili především na specifika Prahy a Brna ve srovnání s celorepublikovým průměrem.

„Srovnávali jsme prodeje v menších nezávislých obchodech, které využívají náš pokladní systém. Rozdělili jsme je do pěti kategorií: hobby markety zahrnující i zahrádkářské a chovatelské potřeby, dále obchody s oblečením a potraviny. Z těch jsme ještě vydělili samostatnou kategorii speciálních potravin, kam spadají například veganské či bezlepkové obchody, prodejny francouzských sýrů atd. Výčet pak uzavírají úzce zaměřené obchody typu rybářské potřeby, cykloprodejny, hračkářství apod.,“ přibližuje ředitel Dotykačky Petr Menclík.

Při pohledu na meziroční srovnání červencových tržeb je evidentní, že takřka u všech segmentů napříč republikou dochází k výrazným poklesům. Přinejlepším se rozdíly v obratech drží kolem nuly. Výjimku představuje Jihomoravský kraj, který se růstovými hodnotami několika kategorií zcela vymyká obecným trendům.

„Je zajímavé podívat se zblízka na srovnání statistik Jihomoravského kraje a Brna. Očividně se potvrzuje, že tak jako je Praha státem ve státě, i Brno má svá vlastní pravidla. Na rozdíl od zbytku republiky tam je celkem minimální pokles potravin a zajímavé je i to, že hobby markety se stále drží v dost výrazném plusu. Ovšem naše zkušenost je taková, že trendy, které nastaví Praha, obvykle zhruba za rok dorazí do ostatních regionů. Dá se tedy předpokládat, že příští rok už i v Brně budou hobby markety v mínusu,“ komentuje Petr Menclík.

Souhrnné obraty klesají, přesto se obchodům daří líp

Navzdory poklesům souhrnných tržeb to nevypadá, že by jednotliví obchodníci dřeli bídu s nouzí. Spíš naopak. Souvisí to ovšem s vyčištěním trhu.

„Určitá část menších obchodů v uplynulých letech zanikla. Obecně může jít o nějakých 5-10 % provozoven, ovšem jde o velmi orientační číslo. Častěji končily obchody v menších městech a na vesnicích. Ve vybraných kategoriích naopak počty provozoven rostly – u speciálních potravin stoupl počet obchodů během čtyř let klidně o třetinu, někde i o polovinu,“ říká ředitel Dotykačky.

Ze statistik vyplývá, že obchodům, které přežily, se daří. Nejspíš i díky tomu, že do nich chodí zákazníci zaniklých provozoven. V Brně to ostatně demonstruje víc než 60procentní nárůst obratu na jednu prodejnu potravin.

Statistiky pod drobnohledem brněnského magistrátu

Podrobné statistiky týkající se maloobchodu nově sleduje Magistrát města Brna, který tak rozšiřuje svou spolupráci se společností Dotykačka. Na datovém portálu města Brna (data.brno.cz) jsou interaktivní přehledy, kde si návštěvníci můžou prohlédnout podrobné statistiky k maloobchodu i gastronomii.

„Znát aktuální čísla o vývoji ekonomiky je potřeba, a v dnešní době plné změn to platí dvojnásob. Proto rozšiřujeme monitoring sektoru služeb v Brně. Aktuální brněnská čísla z gastronomie i maloobchodu díky Dotykačce srovnáváme nejen s předchozími obdobími, ale i s dalšími regiony. Díky tomu máme perfektní kontext, se kterým můžou efektivně pracovat nejen datoví nadšenci, ale především podnikatelé,“ uvádí brněnský radní Filip Chvátal.

V interaktivním přehledu je možné zobrazit si detailní hodnoty i pro různé části Brna. Zájemci tak můžou zkoumat například rozdíly mezi podniky v samém středu města a na jeho periferii. To vše si zároveň můžou zasadit do kontextu celého kraje nebo srovnání s celorepublikovým průměrem či Prahou.


(25. 10. 2023 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Já si nemyslím, že lidi nakupují méně. Spíš jen trochu změnili to svoje nákupní chování. Spousta lidí třeba více nakupuje na bazarech jako je třeba https://www.biginzerce.cz/ A to samozřejmě nepatří d...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(7011)