Mezi firemními dárky, které lidé dostávají, vede víno, káva nebo cukrovinky. Na druhou stranu většina (64 %) by nejvíce ocenila univerzální dárkové poukázky. Podle průzkumu agentury B-inside pro Sodexo Benefity ale poukázky svým obchodním partnerům dává jen 18 % firem. Do on-line šetření se zapojilo 275 respondentů z firem všech velikostí z celé republiky.
Na otázku „Kdybyste si mohl/a vybrat, který z těchto dárků byste od obchodního partnera dostal/a nejraději?“ uvedlo 64 % dotázaných, že by rádi obdrželi nějaký typ poukázky. Poukázky (na nákup zboží, na služby, zážitky, kulturní či sportovní akce) oceňují především ženy. Pouze 18 % firem však tento typ dárků svým obchodním partnerům dává.
„Podle mě je to proto, že darování poukázky považujeme pořád za neosobní a neoriginální variantu dárku,“ domnívá se Rastislav Jakub ze Sodexo Benefity a dodává, že v případě zaměstnanců firmy už – zdá se – vzaly nejrůznější poukázky „na milost“, protože jimi své pracovníky obdarovává 41 % dotázaných podniků.
Nejčastější příležitostí k obdarovávání jsou Vánoce a konec roku, kdy od obchodních partnerů dárky dostává a zároveň je také dává ¾ firem. Firmy však často oceňují i dobrou spolupráci či dokončení zakázky a zhruba třetina obdarovává klienty a partnery na obchodních schůzkách a prezentacích. V případě zaměstnanců je dominance Vánoc ještě výraznější (85 %), následují narozeniny, jmeniny či jiné významné životní události.
„Nejčastěji dárky dostávají lidé pracující v nákupních, obchodních a marketingových odděleních. Ti předčili dokonce i majitele a ředitele firem,“ konstatuje Jakub. Podle něj je to dáno tím, že právě tito pracovníci se s klienty setkávají nejčastěji. Zajímavé ovšem je, že jen 6 % lidí dárky vyloženě očekává a výrazně častěji jsou to ženy. 84 % lidí firemní dárky nepotřebuje, ale když nějaký dostanou, potěší je to. „Právě proto je pro firmy obdarovávání tak důležitým proklientským a marketingovým nástrojem,“ míní Jakub a pokračuje: „Ovšem najít vhodný dárek není lehké, a proto firmy velmi často sahají po univerzálních věcech jako je láhev vína či jiného alkoholu, káva nebo bonboniéra.“ Ostatně – z výzkumu vyplynulo, že jedlé dárky jsou nejoblíbenější. Muži rádi uvítají víno či alkohol (52 %), ženy pro změnu cukrovinky či kávu.
Šlápnout vedle je ovšem velmi snadné. „Stačí se podívat na žebříček dárků, které respondenti našeho výzkumu nejčastěji považovali za špatný vtip. Vedou mezi nimi kancelářské a psací potřeby a drobné reklamní předměty jako jsou klíčenky či otvíráky s logem firmy,“ říká Jakub a připomíná některé perličky: „Kufr s nářadím či semínka rostlin v dárkové krabičce mi ještě přijdou jako milé dárky – pokud byly věnovány na základě znalosti osobních preferencí obdarovaného. Hračky pro děti už ale podle mě jako firemní dárek vhodné nejsou – snad jen tehdy, když jste jejich výrobcem či prodejcem. Nejsou totiž přímo pro obdarovaného.“
Pokud jde o finanční hodnotu daru, tak zhruba pětina firem dává obchodním partnerům dárky do 200 Kč, nejčastěji je to ale od 400 do 500 Kč (28 %) a od 500 do 1000 Kč (22 %), přičemž hodnota firemních dárků se příliš neliší dle velikosti ani oboru firmy.
Pozn.: Každý respondent mohl u otázek volit více odpovědí.