Při nákupu potravin se více řídí cenou už i lidé s vyššími příjmy. Ve srovnání s loňským rokem se situace v této oblasti výrazně změnila. U respondentů s platem nad 25 000 korun měsíčně průzkum zaznamenal téměř tříčtvrtinový nárůst těch, kteří uvádí cenu jako hlavní kritérium výběru potravin. Při nákupu se však Češi stále nejvíce řídí kvalitou potravin – za nejdůležitější považuje kvalitu téměř polovina dotázaných. Plyne to z nejnovějšího průzkumu společnosti KPMG Česká republika Nákupní zvyklosti v České republice.
Podle Českého statistického úřadu vzrostly ceny potravin a nealkoholických nápojů v loňském roce o 4,9 procent. Reálná mzda v České republice v roce 2013 naopak poklesla.
„Proto lidé, a to i s vyššími platy, stále citlivěji reagují na cenu potravin. Zatímco položky jako nájem či energie krátkodobě neovlivní, okamžitě ušetřit mohou u spotřebního zboží, zejména potravin a nápojů. Jedním ze způsobů je, že využijí nabídek zboží v akci,“ konstatuje Karel Růžička, Partner odpovědný za služby pro potravinářství a nápojářství, KPMG Česká republika.
Průměrná cena, kterou Češi při nákupech utratí, se za poslední dva roky příliš nezměnila. Tři ze čtyř zákazníků za potraviny měsíčně vydají maximálně do 2 500 korun za osobu.
Nejčastějším kritériem, podle kterého se Češi rozhodují, jaké potraviny v obchodech nakoupí, zůstává podle průzkumu stejně jako loni kvalita výrobků – 49 procent respondentů průzkumu letos uvedlo, že se rozhoduje právě podle ní.
„Téměř 60 procent respondentů označilo, že současnou nabídku potravin vnímá jako nedostatečnou. Nejčastěji nám chybí kvalitnější a čerstvá zelenina, ale i mléčné výrobky a ovoce,“ doplňuje Růžička. Zajímavé také je, že například biopotraviny nakupuje alespoň občas 40 procent lidí, jako hlavní důvod pro nákup uvádí, že jsou kvalitnější než běžné potraviny. Výsledky se tedy v této oblasti proti loňsku výrazně nezměnily. Většina Čechů také upřednostňuje české výrobky proti těm zahraničním.
Druhým nejvýznamnějším kritériem pro nákup potravin je cena, kterou preferuje 32 procent českých zákazníků, a stále více se podle ní řídí i lidé s vyššími příjmy. Cenu tak na prvním místě uvedlo proti loňským 16 procentům celkem 26 procent respondentů s platem mezi 25 001 a 30 000 korunami měsíčně. „U příjmové skupiny nad 30 000 korun měsíčně jsme pak zaznamenali nárůst dvojnásobný, a to z loňských 8 na letošních 16 procent,“ konstatuje Růžička.
Obecně známý fakt, že kromě kvality slyší Češi také na cenu, potvrzuje i vysoký počet zákazníků, kteří slevové akce v obchodech sledují. Třetina nakupujících dokonce pečlivě sleduje, zda rozdíl v ceně uvedený na letáku odpovídá realitě v obchodech.