O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Letošní Vánoce budou jiné, Češí mění způsob utrácení za dárky

Zážitkové poukazy letos pod stromečkem najde menšina lidí, málokdo také počítá s drahou zimní dovolenou. Ale jinak Češi většinou plánují za Vánoce utratit stejně, či dokonce více než loni. Vyplývá to z průzkumu společnosti Twisto na vzorku 1 300 respondentů.

Na drahou zimní dovolenou se letos chystají jen 3 % Čechů, většina (68 %) pak utratí nejvíce peněz za vánoční dárky a přípravy na svátky. Stejně jako loni při nich bude utrácet 62 % oslovených, méně než v loňském roce bude utrácet zhruba čtvrtina respondentů. Na větší výdaje se naopak chystá 13 % lidí. Ti, kteří utratí méně, nejčastěji počítají s o čtvrtinu nižšími náklady (45 % oslovených). A ti, co utratí více, opět nejčastěji o čtvrtinu (51 % dotázaných).

Méně zážitků, více elektroniky

„Je zajímavé, že výrazný pokles příjmů navzdory krizi kolem pandemie hlásí jen 8 % zákazníků. Přesto očekáváme, že se kvůli pandemii vánoční nakupování výrazně promění. V průzkumu jsme například zjistili, že 59 % oslovených letos nebude věnovat žádné zážitkové dary. Více než polovina přitom ještě neví, čím je nahradí,“ komentuje výsledky průzkumu Michal Šmída, CEO a zakladatel Twista. Necelá pětina (17 %) lidí uvedla, že místo zážitků nakoupí elektroniku, jiní to budou řešit třeba kosmetikou nebo hotovostí. S obdarováním zážitkem počítá jen 8 % lidí.

Více než čtvrtina pak hodlala shánět při nákupní horečce Black Friday, která přišla necelý měsíc před svátky. Většina ale s masivní slevovou akcí dopředu nepočítá – celých 68 % procent Čechů nakupuje na černý pátek čistě podle aktuální nabídky, 18 % slevy nevyužívá vůbec. Každý rok v nich pravidelně nakupuje jen 8 % oslovených. Když už se pak do nákupu pustí, jdou si pro zlevněnou elektroniku (49 %) nebo právě vánoční dárky (32 %).

Například průzkum společnosti CZC.cz ukázal, že polovina zákazníků plánuje, že své výdaje na elektroniku uskromní, naopak 10 % utratí více. Nižší poptávku ale může kompenzovat větší investice do elektroniky pro práci z domova nebo distanční výuku. E-shopy očekávají, že během vánoční sezony opět v porovnání s loňským rokem jejich obraty porostou. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) to může být o více než 20 % v porovnání s Vánoci 2019.

Promokódy a odložená platba

Twisto v průzkumu také zjišťovalo, jak motivovat nakupující k většímu utrácení. Nejvíc by podle údajů zafungovaly promokódy se slevou (30 %), odložení měsíčního vyúčtování za lepších podmínek (26 %) a splátky zdarma (18 %). Jen 12 % lidí se nechá motivovat dopravou zdarma, dalších 12 % je prý vůči jakýmkoliv metodám imunní.

„Zájem o odloženou platbu před Vánoci je opravdu obrovský. Již nyní roste, a to v řádu středních desítek procent meziměsíčně. Meziročně tak bude zájem o jednoduchou platbu přes Twisto Pay minimálně třikrát větší. To je způsobeno především zvýšenou aktivitou zákazníků, kteří již někdy v minulosti Twisto Pay využili. Tito lidé dnes platí třikrát více než dříve,“ říká šéf portfolia Twisto Lukáš Hurych.


(8. 12. 2020 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Twisto pay neznám, ale tenhle rok dárky nakupuju s odloženýma platbama od Equa bank.. jmenuje se to PlatímPak a je to v podstatě vychytanější dobírka, protože to zaplatím až 30 dní po nákupu.. zboží s...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(5687)