Zážitkové poukazy letos pod stromečkem najde menšina lidí, málokdo také počítá s drahou zimní dovolenou. Ale jinak Češi většinou plánují za Vánoce utratit stejně, či dokonce více než loni. Vyplývá to z průzkumu společnosti Twisto na vzorku 1 300 respondentů.
Na drahou zimní dovolenou se letos chystají jen 3 % Čechů, většina (68 %) pak utratí nejvíce peněz za vánoční dárky a přípravy na svátky. Stejně jako loni při nich bude utrácet 62 % oslovených, méně než v loňském roce bude utrácet zhruba čtvrtina respondentů. Na větší výdaje se naopak chystá 13 % lidí. Ti, kteří utratí méně, nejčastěji počítají s o čtvrtinu nižšími náklady (45 % oslovených). A ti, co utratí více, opět nejčastěji o čtvrtinu (51 % dotázaných).
„Je zajímavé, že výrazný pokles příjmů navzdory krizi kolem pandemie hlásí jen 8 % zákazníků. Přesto očekáváme, že se kvůli pandemii vánoční nakupování výrazně promění. V průzkumu jsme například zjistili, že 59 % oslovených letos nebude věnovat žádné zážitkové dary. Více než polovina přitom ještě neví, čím je nahradí,“ komentuje výsledky průzkumu Michal Šmída, CEO a zakladatel Twista. Necelá pětina (17 %) lidí uvedla, že místo zážitků nakoupí elektroniku, jiní to budou řešit třeba kosmetikou nebo hotovostí. S obdarováním zážitkem počítá jen 8 % lidí.
Více než čtvrtina pak hodlala shánět při nákupní horečce Black Friday, která přišla necelý měsíc před svátky. Většina ale s masivní slevovou akcí dopředu nepočítá – celých 68 % procent Čechů nakupuje na černý pátek čistě podle aktuální nabídky, 18 % slevy nevyužívá vůbec. Každý rok v nich pravidelně nakupuje jen 8 % oslovených. Když už se pak do nákupu pustí, jdou si pro zlevněnou elektroniku (49 %) nebo právě vánoční dárky (32 %).
Například průzkum společnosti CZC.cz ukázal, že polovina zákazníků plánuje, že své výdaje na elektroniku uskromní, naopak 10 % utratí více. Nižší poptávku ale může kompenzovat větší investice do elektroniky pro práci z domova nebo distanční výuku. E-shopy očekávají, že během vánoční sezony opět v porovnání s loňským rokem jejich obraty porostou. Podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) to může být o více než 20 % v porovnání s Vánoci 2019.
Twisto v průzkumu také zjišťovalo, jak motivovat nakupující k většímu utrácení. Nejvíc by podle údajů zafungovaly promokódy se slevou (30 %), odložení měsíčního vyúčtování za lepších podmínek (26 %) a splátky zdarma (18 %). Jen 12 % lidí se nechá motivovat dopravou zdarma, dalších 12 % je prý vůči jakýmkoliv metodám imunní.
„Zájem o odloženou platbu před Vánoci je opravdu obrovský. Již nyní roste, a to v řádu středních desítek procent meziměsíčně. Meziročně tak bude zájem o jednoduchou platbu přes Twisto Pay minimálně třikrát větší. To je způsobeno především zvýšenou aktivitou zákazníků, kteří již někdy v minulosti Twisto Pay využili. Tito lidé dnes platí třikrát více než dříve,“ říká šéf portfolia Twisto Lukáš Hurych.