I když se během letních měsíců většina lidí snaží vyrazit mimo domov a vydat se vstříc novým zážitkům, neznamená to, že by polevili v nakupování. I dovolenou totiž mnoho Čechů tráví zvelebováním bytu, zahrady či chalupy, právě proto zboží z této kategorie patří v létě mezi nejprodávanější a tvoří více než čtvrtinu objednávek z e-shopů. Víme, co se v létě prodává nejlépe.
Další skupinou produktů, které během prázdnin zákazníci logicky nejvíce kupují, je sportovní vybavení (11 %). Údaje pocházejí z dat cenového srovnávače Zboží.cz a společnosti Shoptet.
Prakticky každé léto se e-shopy nabízející vybavení na zahradu a do domácnosti dočkají nejvyššího náporu zákazníků. Není tomu jinak ani letos, jen za červenec tvořilo zboží z této kategorie 26,5 % všech nákupů přes internet. Nejpopulárnějšími produkty se staly pily (11,5 %), vodní čerpadla (10 %) a zahradní grily (9,5 %). I ostatní vrchní příčky žebříčku obsadilo vybavení určené k práci či odpočinku pod širým nebem – sekačky, křovinořezy, lehátka, altány nebo třeba houpačky. Má to i své logické opodstatnění.
„Letní měsíce jsou obdobím, kdy lidé tráví nejvíce času venku, ať už na zahradě kolem domu či na chalupě, proto také nejvíce nakupují zboží z této kategorie. Pořizovat si například novou sekačku či pilu v zimě není moc rozumné, nemáte totiž možnost si je vyzkoušet a v případě nespokojenosti vrátit. Zároveň vám také zbytečně běží záruka,“ komentuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet, a dodává: „Přestože je tato kategorie poměrně široká, s příchodem zimy zaznamenává poměrně citelný propad. Do popředí se také dostává jiný sortiment, jde především o interiérové vybavení – nábytek, doplňky do kuchyně či koupelny a podobně.“
Sportovní kategorie, jež obsadila druhé místo s 11 %, se takto vysoko drží konstantně v průběhu celého roku, jen se v jeho průběhu také mění poměry prodejů jednotlivých typů produktů. Zatímco v zimě se lidé shánějí nejvíce po vybavení na hory, v létě se prodává především cyklistická výbava – sportovní kategorii vévodila v červenci horská kola (18 %), do pomyslné TOP 10 se probojovala ale také elektrokola (9 %), dětská kola (6 %) či krosová a trekkingová kola (5 %). Druhým nejprodávanějším zbožím pak byly stany (16,5 %).
Zajímavý „letní“ trend lze vysledovat také v kategorii domácích spotřebičů. Jak vyplývá z výsledků statistiky prodejů za měsíc červenec, kterou poskytnul pro Shoptet server Zboží.cz, nejvíce prodávaným spotřebičem byly lednice, které tvořily téměř třetinu (29 %) objednávek. S pouhými 10 % se na druhém místě umístily pračky a vysavače s 9 % obsadily třetí příčku. „Rozbitá lednice je problém, který může domácnost postihnout kdykoli během roku, právě v letním období se však může vyjevit opravdu naplno, to je možná jeden z důvodů, proč lednice takto výrazně ovládly svou kategorii. Menším spotřebičům se více ‚daří‘ naopak v zimním období, jsou totiž ideálním dárkem pod vánoční stromeček,“ uzavírá Milan Šmíd, manažer cenového srovnávače Zboží.cz.
Češi ovšem rádi nakupují ve výprodejích. K takovým nákupům se hlásí přibližně stejný podíl žen (56 %), jako mužů (52 %), zejména ve středním věku 35 až 55 let (61 % respondentů). Starší lidé, ve věkové skupině 45 až 65 let, nakupují ve slevových akcích výrazně méně (48 % dotazovaných). Překvapivé není, že většinu (60 %) nakupujících ve slevách tvoří nezaměstnaní respondenti průzkumu, ale rozdílné jsou nákupní zvyklosti obyvatel různých regionů. Ve výprodejích nakupují nejvíce Východočeši (61 %), nejméně pak obyvatelé Jižních Čech (46 %). Jen minimální jsou rozdíly mezi respondenty s různou úrovní dokončeného vzdělání a finanční gramotnosti. Poukazuje na to rozsáhlý průzkum o hospodaření s rodinnými financemi společnosti KRUK.
„Češi velmi rádi nakupují ve slevách či výprodejích a často jsou k tomu i nuceni svojí finanční situací. Slevové akce vyhledávají ve větší míře nezaměstnaní a zadlužení lidé,“ říká Markéta Kolářová, tisková mluvčí společnosti KRUK.
Dalším způsobem, jak ušetřit peníze za potraviny a další nezbytné zboží, jsou nákupy v hypermarketech a na tržnicích. K takovému způsobu nakupování se hlásí 29 % respondentů průzkumu společnosti KRUK. Nejméně nakupují na tržnicích a v hypermarketech Jihočeši (20 %) a Pražané (21 %), nejvíce pak obyvatelé Severní Moravy (35 %) a Středních Čech (34 %). Zákazníci hypermarketů a tržnic žijí především ve městech do 100 000 obyvatel (32 %), nejméně na těchto místech nakupují obyvatelé velkých měst (více než 500 000 obyvatel, 21 %).
„Volba místa k nakupování souvisí s životním stylem, bydlištěm i ekonomickou situací. V hypermarketech a na tržnicích přitom nakupují nejvíce respondenti, kteří svoji finanční gramotnost hodnotí jako základní či vyšší,“ doplňuje Markéta Kolářová, tisková mluvčí společnosti KRUK.