I když jsou Češi historicky zvyklí spíše na debetní karty, tedy na karty vydávané k běžnému účtu, oblibě se těší i kreditní karty, tedy karty, kdy se de facto nakupuje na krátkodobý úvěr. Loni jimi lidé nejvíce utráceli tradičně v prosinci, a to hlavně za potraviny a také na čerpacích stanicích. Nebojí se jimi platit ale ani v zahraničí - třeba na oblíbeném čínském on-line tržišti AliExpress.com. Plyne to z údajů Moneta Money Bank.
Obecně nejsilnějším měsícem, pokud jde o využívání kreditních karet MoneyCard Smart, byl prosinec. Za posledních 31 dní roku 2016 využili klienti kreditní karty k výběrům z bankomatů a platbám za více než 650 milionů korun.
Sezónní výkyvy v útratách se liší i u nákupů na benzínkách. Ty jsou podle dat banky druhou nejčastější položkou (11 % z celkového objemu), za kterou její klienti platí kreditními kartami. Útraty za pohonné hmoty jsou většinu roku velmi podobné. Pouze v listopadu a prosinci se počet i objem transakcí na čerpacích stanicích snižuje. Na konci roku 2016 se objem snížil dokonce bezmála o pětinu.
Více než za pohonné hmoty zaplatili klienti kreditními kartami pouze za nákupy v obchodech s potravinami a supermarketech, a to téměř 37 % z celkového objemu. Nicméně toto procento meziročně pokleslo. Za rok 2015 si totiž potraviny ukrojily o 4 % procenta více, tedy 41 %. Potraviny mají svoji hlavní sezónu jindy než ostatní produkty. Klienti za ně pravidelně nejvíce utrácejí od února do dubna. Objemy transakcí jsou v tomto období vyšší o více než 11 %.
Třetí nejčastější typ zboží, za které platí klienti banky kartou, je elektronika. Za poslední dva roky to bylo 4,6 % z celkového objemu všech transakcí. Elektronika zažívá největší nárůst poptávky klasicky před Vánoci. Klienti utratili v listopadu a prosinci 2016 o 82 % více peněz za elektroniku než v měsících předchozích.
Stále více zákazníků začíná využívat kreditní karty také k nákupům v internetových obchodech, díky čemuž šetří čas a mnohdy nakoupí i levněji. Nejvíce tak v roce 2016 utráceli klienti Moneta Money Bank v obchodě Alza, kde objem nákupů kreditními kartami dosahoval téměř 22 milionů korun. Výrazně rostl také objem nákupů na internetovém portále čínského tržiště AliExpress.com. V loňském roce zde klienti banky nakoupili za více než 12 milionů korun, to je v meziročním srovnání nárůst o bezmála 30 %.
Internetové platby rostou především v listopadu a prosinci, a to především v ČR, kdy lidé utrácejí zejména za vánoční dárky. Rok 2016 nebyl v tomto ohledu výjimkou.