Více než 8 z 10 - konkrétně 82 % - kontrolovaných poskytovatelů telekomunikačních služeb nemá své smluvní podmínky pro poskytování služeb zveřejněny v souladu se zákonem, tedy způsobem umožňujícím dálkový přístup. V 75 případech podnikatel ve smluvních podmínkách buď nezohlednil změny týkající se procesu přenosu telefonního čísla vůbec, nebo nedostatečně. Vyplývá to ze závěrů kontroly 637 poskytovatelů služeb elektronických komunikací, provedené ve 4. čtvrtletí loňského roku.
S výsledky kontroly se na svém zasedání ve 3. lednovém týdnu seznámila Rada ČTÚ. A základní zjištění byla zveřejněna v příslušné zprávě ze zasedání Rady Českého telekomunikačního úřadu.
Úřad při kontrole dále zjistil, že více než 6 % z celkového počtu oznámených podnikatelů, kteří jsou evidováni v databázi ČTÚ, své služby elektronických komunikací neposkytují. Tyto subjekty úřad vyzval k podání vysvětlení, neboť u nich je podezření, že nesplnily povinnost oznámit ukončení nebo přerušení výkonu komunikační činnosti podle zákona o elektronických komunikacích.
Pouze 5,9 % kontrolovaných podnikatelů, kteří poskytují veřejně dostupné telefonní služby a mají povinnost zabezpečit přenositelnost telefonního čísla, má podle ČTÚ do svých smluvních podmínek bez závad zapracováno opatření obecné povahy č. OOP/10/10.2012-12.
Závěry kontroly ukazují, že problematika přenositelnosti telefonních čísel byla zjevně především ze strany menších poskytovatelů služeb elektronických komunikací podceněna. Na druhé straně u všech významných operátorů, z hlediska počtu účastníků a počtu přenášených telefonních čísel, jsou legislativní podmínky pro přenos čísel zapracovány řádně a včas.