Vysoká inflace nepříznivě dopadá na spotřebitele a jejich kupní sílu. Maloobchodní tržby se propadají, a to se odráží i na vývoji podnikatelské základny. Celkové počty retailových firem se ale začaly snižovat již od roku 2017 resp. 2020 v případě fyzických osob. Podle aktuálních dat Dun & Bradstreet je v ČR aktuálně registrováno 33 152 společností a necelých 122 tisíc OSVČ podnikajících v maloobchodu. Je to nejméně od roku 2016.
„Tržby v maloobchodu za rok 2022 klesly o 3,6 % a tento trend pokračuje i v prvních měsících letošního roku. Obtížné období v průběhu pandemie vystřídala energetická krize a následně roztočená spirála inflace, což se odráží na reálném poklesu příjmů většiny domácností, které jsou tak nuceny šetřit. Ve srovnání s předpandemickým obdobím se podnikatelská základna akciových společností a společností s ručením omezeným podnikajících v maloobchodu scvrkla o 11 % a v případě OSVČ dokonce o třetinu,“ komentuje současný stav analytička Dun & Bradstreet Petra Štěpánová.
Počet společností s ručením omezeným a akciových společností, které podnikají v maloobchodu, mírně klesá od roku 2017, nicméně mezi lety 2020 až 2021 došlo ke skokovému propadu, kdy se podnikatelská základna ztenčila o 7,8 % subjektů. Od roku 2021 lze sledovat jen mírný úbytek v počtu retailových firem. Současně od roku 2020 vzniká zhruba o polovinu méně nových firem než v předchozích letech.
Nejvíc podnikatelů – fyzických osoby (OSVČ), jejichž předmětem podnikání je maloobchod, bylo v ČR registrováno v roce 2020. K největšímu úbytku podnikatelské základny došlo mezi lety 2021 až 2022, kdy se počet podnikatelů meziročně snížil o čtvrtinu ze 172 000 na 130 000. Současně je dlouhodobě počet zrušených živností zhruba 2x vyšší než počet nově registrovaných živností.
Pokles počtu podnikatelů v maloobchodu může mít negativní vliv na konkurenční prostředí.