Nákupy v e-shopech, které jsou otevřené 24 hodin denně a sedm dní v týdnu, běží pořád. Zdálo by se, že je nemůže ovlivnit počasí ani roční období. Opak je ale pravdou. Lidé nakupují on-line nejvíce za nepříznivého počasí, a to o více než 20 % než slunečného počasí. Vysledovat lze ale i řadu dalších pravidel.
V létě musí e-shopaři vynaložit větší úsilí, aby své zboží dobře prodali, v této době využívají zákazníci o cca 15 % častěji než je roční průměr možnost nákupů přes mobilní zařízení. Obecně platí, že většina objednávek přichází v dopoledních hodinách, tedy během pracovní doby.
Rozložení nákupů během celého roku funguje podle zaběhnutých schémat. Hlavní sezonou jsou vánoční nákupy a novoroční výprodeje. Na toto období se e-shopaři vlastně připravují celý rok. „Od poloviny září do konce ledna proběhne 55 % objednávek. Kdy přesně začínají vánoční nákupy, ovlivňuje i počasí. Například minulý rok to bylo vzhledem k téměř tropickým zářijovým teplotám posunuto o téměř tři týdny v porovnání s předchozími lety,“ komentuje Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Nejnižší prodeje jsou v únoru, dochází k poklesu o 6 % oproti ročnímu průměru a o 40 % vůči období vánočních nákupů. Jaro je pro e-shopaře klidnějším obdobím, po novoročních výprodejích mají tak čas dát svůj e-shop dohromady, modernizovat a poučit se z chyb. V létě pak e-shopaři musí vynaložit větší úsilí, aby oslovili své zákazníky. Ideální je, když mají sezónní zboží. Lidé v tomto období nakupují přes mobilní zařízení v 55 % případů a toto procento bude i nadále stoupat. Díky tomu mohou nakupovat z pláže nebo výletu.
„Sledovali jsme také chování nakupujících ve vztahu k počasí. Ukázalo se, že za deštivého nebo nepříznivého počasí lidé logicky nechtějí opouštět teplo domova a raději vše potřebné nakoupí přes internet,“ doplňuje Uďan.
Nejvíce nákupů proběhne v dopoledních hodinách mezi 10. a 12. hodinou, další vlna je pak kolem 20. hodiny. „Jak je vidět, nakupující využívají pracovní dobu, aby si v klidu vybrali, porovnali a objednali požadované zboží v e-shopech,“ říká Miroslav Uďan a dodává: „Nákupy na internetu ovlivňují jednorázové krátkodobé události, jako jsou olympiády nebo různé sportovní události. To má často za následek, že jeden segment v dané době je posílen, jiný naopak utlumen. Nákupy obecně ovlivňují i mimořádné náklady spojené například s placením DPH nebo daní. Lidé naopak nejvíce utrácejí po 10. dni v měsíci, tedy po výplatě.”