Dobře provedený e-mailing dokáže podpořit prodeje i zlepšit komunikaci mezi vámi a klienty. Efektivní e-mailing ale vyžaduje kvalitní databázi kontaktů. I když ještě leckoho může napadnout, že dobrým způsobem, jak kvalitní a rozsáhlou databázi získat, je její nákup, zpravidla to nebývá dobrý nápad. Pro e-mailing totiž potřebujete prokazatelný souhlas obesílaného. Jak tedy kvalitní databázi kontaktů získat?
Mezi největší chyby při budování databáze kontaktů patří podle odborníků právě nákup kontaktů z jakýchkoliv zdrojů nebo práce s léta nevyužívanými kontakty. Aby byla databáze kvalitní, je ji naopak třeba kousek po kousku budovat, a to za využití on-line i off-line triků. Mravenčí práce se v tomto případě totiž skutečně vyplatí.
Kvalitně připravená kampaň může v případě nevhodné databáze podle Kateřiny Fišerové, manažerky aplikace SmartEmailing, úplně minout cílovku, v databázi může být velké procento nefunkčních e-mailů a mnohé skončí ve spamové pasti. Jak tedy kvalitní databázi vlastními silami vybudovat?
Základním kamenem v získávání nových kontaktů je formulář umístěný na webu, na nějž firma či e-shop návštěvníky směřuje. Zákazník, který se k odběru novinek sám zaregistruje, má velmi pravděpodobně o firmu a její produkty zájem, a je u něj tak větší šance, že e-mailing zafunguje, jak má. „Jako bonus pro zadání kontaktu lze vytvořit krátký e-book či seriál e-mailových kampaní, který klienti dostanou po zanechání svého e-mailu. Skvěle je to namotivuje a díky obsahu zdarma s nimi vaše firma začne budovat důvěru,“ radí Fišerová.
Obměnou prvního tipu je umístění webového formuláře do vyskakovacího okna, jež se návštěvníkovi stránky objeví buď ihned po příchodu na web, či po určité době. Na rozdíl od registračního formuláře se jedná o „násilnější“ metodu získávání kontaktů. Zákazníkům lze touto cestou nabídnout například slevu na první nákup, dárek k nákupu nebo třeba dopravu zdarma. Je potřeba zvážit načasování i umístění a rozhodně to s pop-up formuláři nepřehánět.
Řada podniků či e-shopů komunikuje se zákazníky i partnery prostřednictvím vlastních blogů, kde se věnuje firemním novinkám či trendům v oboru. Zajímavý obsah pak lze propojit s registračním formulářem. Publikované informace totiž návštěvníka mohou zaujmout natolik, že se rozhodne být informován i o dalších článcích, novinkách a akcích, které firma připravuje. Z blogu navíc díky formuláři nemusí nikam odcházet a hledat možnost přihlášení k odběru.
Další možností, jak získat kvalitní kontakty do databáze, je uspořádání webináře, na nějž se zájemci přes webový formulář přihlásí. Partnery lze navíc na webinář pozvat jako jeho přímé účastníky. „Můžete společně vést online rozvor či se podělit o vlastní zkušenosti z oboru. Díky zapojení partnerů se navíc webinář dostane mezi více lidí, a tím vzroste i účast na samotném webináři,“ vysvětluje Fišerová.
Jednou z populárních a účinných metod je rovněž vyhlášení soutěže, v níž společnost účastníkům nabídne zajímavou cenu jako výhru. Rizikem této metody je, že se po skončení soutěže kontakty zase z databáze odhlásí, protože registrace pro ně již splnila účel. Jejich udržení v ní pak záleží na atraktivitě e-mailingových kampaní. Důležitý je také výběr samotné výhry. Obecné a drahé dárky, které nesouvisejí se sortimentem, například televize, vyvolají velký ohlas a mají za důsledek zisk množství kontaktů, které však lze jen velmi těžko proměnit v platící zákazníky. Lepší je zvolit cílenou výhru, jako třeba kontaktní čočky, která identifikuje cílovou skupinu.
E-shopům se pro získávání kontaktů nabízí rovněž jednoduchý nástroj v podobě hlídacího psa u jednotlivých nabízených produktů. Ten zákazníkovi zprostředkovává informace o dostupnosti zboží nebo jeho ceně a provozovatel zase ví, co zákazníka zajímá.
Přestože je e-mailing čistě záležitostí on-line světa, získat kontakty do databáze jde rovněž off-line cestou. Lze k tomu využít například vlastní semináře či workshopy, kde za pomoci jednoduché ankety společnost získá jak zpětnou vazbu od návštěvníků, tak i jejich kontakt. Podobně mohou zafungovat též různé in-store akce spojené s rozdáváním drobných dárků či slevových poukázek. Řadu kontaktů lze také získat na různých oborových akcích prostřednictvím výměny vizitek.
Čím více lidí web podniku nebo e-shopu navštíví, tím je větší pravděpodobnost pro získání dalších kontaktů. Toho lze vedle placené propagace dosáhnout i jednoduchým využitím sociálních sítí Facebook, Twitter, LinkedIn či Google+. Vhodně zvolené příspěvky budou jednak udržovat kontakt se zákazníky, za druhé je pak budou směřovat na web a k registračnímu formuláři.
Pokud už se vám podařilo kombinací různých nástrojů vytvořit jádro databáze složené z kvalitních kontaktů, rozhodně to není okamžik, kdy byste mohli usnout na vavřínech. S databází je potřeba neustále pracovat. „Testujte používané nástroje a zkoušejte metody, které vám nejvíce fungují. Vyvíjejte nové bonusy a buďte v komunikaci se zákazníky pořád originální. Výsledky analyzujte pravidelně a nebojte se databázi čas od času vyčistit,“ dodává Fišerová.
Při budování nezapomeňte na zákony o ochraně osobních údajů ani na novou směrnici GDPR, která zacházení s osobními údaji a požadavky na jejich zabezpečení upravuje. Více informací o GDPR najdete například zde.