Internet propojuje nejen stále více lidí, ale i zařízení. Pro běžnou populaci jsou zřejmě nejviditelnějším novým zařízením, které získalo inteligenci - a možnost připojit se k internetu - chytré hodinky. Nicméně optimistická očekávání se nenaplnila a analytici IDC očekávají, že trh chytrých hodinek letos vzroste jen velmi mírně. Co bude dál?
O chytré hodinky se dosud podle analytiků zajímali téměř výhradně fanoušci některých vybraných značek, například Apple nebo Samsungu, a technologičtí nadšenci. Proč se (zatím) chytré hodinky nedočkaly velké popularity? Analytici IDC se zajímali, nač si uživatelé stěžují, a zjistili, že převážně na malou výdrž baterie (třeba i jen jeden den), na závislost na připojení k mobilnímu telefonu a na velmi málo skutečně smysluplných využití. Pro mnohé potenciální uživatele také nejsou současné chytré hodinky dostatečně reprezentativní.
Chytré hodinky by se tak podle analytiků měly svým vzhledem a velikostí v blízké budoucnosti přiblížit klasickým hodinkám, což by mělo přilákat i zákazníky, kteří si zakládají na vybroušeném stylu. Současně by měly hodinky získat vlastní připojení k mobilní síti. A měly by také vzniknout nové aplikace, které právě díky vlastní konektivitě umožní připojení k dalším zařízením, například v inteligentní domácnosti. Rovněž by ještě měly významně klesnout ceny.
Naprosto zásadní bude bezpochyby hardwarové vybavení a smysluplné aplikace. Lze předpokládat, že pokud například budou hodinky vybaveny praktickými čidly, která umožní sledování třeba zdraví majitele nebo prostředí či věcí kolem něho, a dostupné aplikace budou skutečně usnadňovat či zlepšovat život, optimistické předpovědi by se mohly naplnit. A prodeje chytrých hodinek by do roku 2020 skutečně mohly vzrůst ze současných odhadovaných cca 20 milionů kusů ročně až na IDC předpovídaných 50 milionů
Zařízením připojeným k internetu se - byť z jiného úhlu pohledu - věnujeme také v našem aktuálním speciálu o internetu věcí.
Petr Mandík, editor OnBusiness.cz