O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
To nejlepší z IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2025
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Jen opravdu kvalitní účetní pomůže vaší firmě přežít i těžké časy

Společnosti se ještě neoklepaly z období pandemie covid a přišla inflace, která způsobuje růst mezd, vyšší úrokové sazby a zvýšené náklady. To s sebou přináší nejistotu, která dopadá nejenom na domácnosti, ale také na firmy a společnosti. V této době tak mohou zkušení účetní pomoci firmě předejít případným problémům, které by mohly mít i katastrofální následky.

Co všechno může účetní udělat?

V první řadě si musíme uvědomit, že účetní nejsou a neměli být chápáni jen jako zpracovateli dat pro stát, ale naopak mají být plnohodnotnými a respektovanými partnery podnikatele. Takto nastavený pohled na práci účetní však musí přijmout obě strany. Můžeme říct, že situace se pomalu mění a řada firem již vidí účetní také jako poskytovatele informací, kteří na základě získaných dat, mohou do směřování firmy zasáhnout. Síla účetní/ho spočívá v tom, že má vhled do celého finančního procesu ve společnosti, vidí případné změny či rizika, poskytuje o nich informace a předává je vedení. To na jejich základě může činit obchodní rozhodnutí.

Umět zpracovat a analyzovat účetní data je alfou a omegou účetnictví

Tím zásadním a nejsilnějším nástrojem, který mají účetní k dispozici, jsou data. Schopný/á účetní s nimi dokáže pracovat nejen, tak jak jsme obecně zvyklí, tj. předávat informace o pohledávkách a závazcích firmy, o jejich časové struktuře, o tom, co je a co není po splatnosti apod. Ale moderní účetní programy, se kterými někteří účetní pracují, již nyní umí sledovat třeba i insolvenční rejstřík nebo hlásit zápisy v něm. Je možné v nich nastavit limity pro objem neuhrazených pohledávek a tím rychle zjistit, kdy se dodavatel blíží nebo dokonce překročil limit apod. Účetní mají přehled o časovém průběhu fakturací, dokážou nastavit jeho plán a tím předejít případné nezaplacené faktuře. Také díky sestavenému rozpočtu dokáže účetní podnikatele upozornit na moment, kdy může dojít k jeho překročení. Data ze systému jsou významným nástrojem a účetní, kteří s nimi dovedou pracovat, předávají validní informace vedení, které jsou potřeba k řízení podniku.

„Když například odběratel neplatí, nebo jeho expozice přesáhne stanovenou hodnotu, je to účetní, kdo může zvednout červený praporek a upozornit na to. Je pak obchodním rozhodnutím, jak bude s informací naloženo. Když nějaký partner upadne do insolvence a účetní tu informaci předá včas, může být hledán nový dodavatel nebo bude zřejmé, že obvyklá vysoká objednávka se možná taky neuskuteční. Účetní jako první může na mnoho aktivit společnosti upozornit a předejít tak případným nepříjemnostem,“ doplňuje Jaromír Hrazdira, předseda Komory certifikovaných účetních.

Má vedení firmy přehled, kolik peněz „vyhodí z okna“?

Existuje řada kroků, které lze v této turbulentní době ve firmě udělat a tím snížit její náklady. Mezi ty úplně nejzákladnější patří:

  • sjednocení telefonních a internetových služeb - Řada firem má klidně i dva operátory na mobilní telefony, dalšího na internet a jiného na pevnou linku. Pouhým sjednocením služeb může dojít ke snížení nákladů.
  • energie - Kdy naposledy ve firmě proběhla revize dodavatelů energií a kolik jich vlastně je?
  • bankovní poplatky - I v dnešní době jsou stále firmy, které platí bankovní poplatky za standardní služby jako je třeba i 500,- Kč za odeslání platby do jiného státu v rámci Evropské Unie. „Revize bankovních poplatků v jedné firmě vedla k tomu, že bylo na vánoční večírek a přitom se nikdo neomezil,“ dodává Jaromír Hrazdira.
  • požádat o dočasné pozastavení nebo snížení plateb u FÚ - Pokud inflace firmu „drtí“ tak, že by mohlo dojít i k jejímu krachu, je to právě ten komunikující účetní, který by měl hlásit, že očekávaný zisk neodpovídá výši záloh na daň. To má být pak impulsem pro daňové oddělení, daňového poradce, aby začali konat svoji práci. Účetní ví, jak je na tom společnost s cash flow a může tak požádat o splátkování daně. Je to sice úročené, ale pořád je to méně, než když firma zaplatí později.

Účetní je významným zdrojem informací pro všechny nejen výše uvedené oblasti, ale vidí díky získaným datům mnohem dál a to může vést k dalším úsporám. Je tak na obou stranách (podnikatel/účetní), aby informace proudily tak, jak mají. Účetní se musí naučit informace nabízet a podnikatelé je musí chtít vyžadovat a také je náležitě ocenit. Mít kvalitní účetní/ho se každé společnosti vždycky vyplatí a v této době obzvlášť.

Na závěr jen dodáváme, že utrácet by se nemělo tam, kde to nedává smysl a to se týká také účetních. Podnikatelé by v první řadě neměli platit účetní/ho, která/ý jim nepřináší informační hodnotu a dělá jen „nějaké papíry“ pro stát. Byť by byl/a sebelevnější. Proto pro zvýšení odbornosti doporučujeme investovat a podporovat účetní v dalším vzdělávání a to i formou certifikace. Ta totiž zaručuje, že účetní se stane také partnerem ve firemním businessu. Pomůže udržet finanční budget firmy v co největší možné rovnováze a dále jej také rozvíjet. Samotná certifikace však neznamená ukončené vzdělání, ale naopak tito účetní dbají o své další vzdělávání a profesní odpovědnost, čímž se stávají pro každou společnost velkým přínosem.

Tento text pro čtenáře OnBusiness připravila Komora certifikovaných účetních (KCÚ).


(30. 11. 2022 | redakce2)


Tento článek je součástí speciálu:

Tipy profesionálních účetních: Jak si poradit v účetnictví

Účetnictví je nedílnou součástí podnikání a pro mnohé podnikatele ne zrovna příjemnou. Je třeba pečlivě shraňovat doklady, vědět, co a...


Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(6767)