O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
Nejlepší IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2024 podruhé
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Je třeba se změnit – nebo se smířit se zánikem

Jistě, všichni to rčení známe, mnohdy jej používáme, ale jsou okamžiky, kdy bychom nejraději věřili, že tvrzení "Změna je život" je jen jednou velkou nadsázkou. Někdy je totiž změna bolestná – především pak tehdy, když si příliš zvykneme na pohodlí aktuálního stavu, jenž se má měnit. Je to nebezpečná situace – v osobním životě i v byznysu.

Analytici Gartneru nedávno upozornili, že všudypřítomnost moderních technologií nyní vystavuje všechny společnosti – nejen ty technologické – určitým technologickým životním cyklům, které jsou dnes typicky kratší než 10 let. Při letmém pohledu do historie zjistíme, že k vynuceným změnám docházelo vždy, ale současná rychlost změn, která je vyžadována pro zachování úspěšnosti firem, je bezprecedentní.

Příkladem mohou být firmy jako Nokia nebo IBM, jejichž byznys se v posledních letech výrazně měnil doslova před očima celého světa. Společnost IBM se kdysi (to slovo se zdá být takřka nevhodné) proslavila svým PC, dnes její divize PC patří čínské firmě Lenovo a IBM se věnuje trhům, kde produkty ještě nejsou komoditou – trhům s produkty – hardwarovými i softwarovými - vyžadujícími vysokou úroveň know-how.

Společnost Nokia byla zase – a zdá se to takřka nedávno – zdánlivě neotřesitelnou jedničkou na trhu mobilních telefonů, ale pak ji doslova smetla vlna smartphonů, na kterou její vedení nebylo schopno adekvátně reagovat. Svou mobilní divizi tak prodala Microsoftu. U obou výše zmíněných firem nešlo zdaleka o první zásadní změnu jejich byznysu - to jen my je máme v „našich“ časech spojené s určitou jejich podobou. Gartner ovšem připomíná i řadu dalších firem, kterými technologické změny silně otřásly – třeba Kodak nebo MySpace.

Ač si to mnohdy nepřipouštíme, firmy a jejich byznys se prostě v čase mění – nebo tyto firmy zanikají. Vše je pomíjivé – a kdy jindy by měl být ten správný čas si to připomenout, než nyní – na sklonku jednoho a na začátku dalšího roku. Můžeme mít ambice budovat cosi velkého, co přetrvá věky, ale ve skutečnosti v nejlepším případě vytvoříme jen pár drobných sklíček v nekonečné mozaice času. Mějme sílu si to přiznat – a neberme změnu jako něco negativního, ale jako cosi, co k našim životům prostě přirozeně patří.

 

Petr Mandík, editor OnBusiness.cz


(2. 12. 2013 | redakce2)

Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(315)