O nás     Inzerce     KontaktVěrohodné informace z byznysu již od roku 2013
Hledat
Nepřehlédněte: Slovník ekonomických pojmů
Plánovací kalendář 2025
Zkušenosti podnikatelů v ČR
To nejlepší z IT: Pozoruhodné IT produkty pro rok 2025
Hlavní rubriky: Ekonomika, Podnikání, Investice, Reality, Lidé, Peníze, Technologie, Zkušenosti, Speciály

Slovník ekonomických pojmů
Praktické informace pro firmy

Jan Šimral: PR bojuje zajímavostí témat, ne penězi jako inzerce

Jan Šimral působí jako PR konzultant na volné noze. V oboru PR působí již 10 let, několik let pracoval v PR agentuře a měl na starost řadu klientů z různých oborů, potom pět let vedl komunikaci na Britském velvyslanectví. Nyní druhý rok podniká takzvaně „na sebe“.

Jaké služby v oboru PR klientům nejčastěji poskytujete?

Jan Šimral
Jan Šimral
Zaměřuji se hlavně (ale ne výhradně) na B2B, tedy na firmy, jejichž klienty jsou jiné firmy. Například na IT společnosti, na obor ekonomiky a financí, na právo, dopravu, průmysl, na různé konzultantské firmy a podobně.

Pomáhám klientům, aby byli více vidět, lépe je znaly cílové skupiny, psalo se o nich v médiích, zvýšila se jim reputace… Prakticky každá firma má nějaký zajímavý příběh, unikátní znalost trhu a trendů, které jsou pro média zajímavé. Jen o tom tyto firmy samy často nevědí. Netuší, jaké téma, jak a kdy médiím nabídnout. Uchylují se pak raději k nefunkčním placeným článkům.

Samotná přítomnost v médiích ale nemusí stačit, u někoho je vhodné ji doplnit relevantním obsahem na sociálních sítích, uspořádáním zajímavého semináře nebo konference nebo jinou formou přímého oslovení cílové skupiny… s tím vším klientům pomáhám. Na začátku by samozřejmě neměla chybět kvalitně zpracovaná PR a komunikační strategie, aby se nestřílelo naslepo.

Kromě toho také dělám školení na míru v PR a komunikaci.

Co pro vás bylo v začátcích vašeho podnikání nejobtížnější?

Podnikat na volné noze jsem zvažoval už řadu let, ale samotný začátek byl ve finále docela rychlý a neplánovaný. Což je možná nakonec ideální, člověk je hozený do vody a musí plavat. Ale nejobtížnější bylo rozjet rychle během několika týdnů životaschopný model, řešit paralelně web, vizitky, jednání s prvními klienty a sto dalších věcí. Nasadil jsem na to tvrdě systematický přístup, jinak by se to nedalo. I tak mě to stálo kvanta energie.

Jak vám vyhovuje podnikatelské prostředí v ČR?

Docela mi vyhovuje. Nevláčím s sebou administrativní břímě firmy. Na volné noze tolik zatěžující byrokracie není a vzhledem k tomu, že mám tři děti, mám docela vstřícně nastavené i daňové podmínky – různé odpočty apod. Jinak nespoléhám na stát, snažím se sám.

Řada politiků a politických stran si naštěstí uvědomuje, že živnostníci a podnikatelé jsou kořením ekonomiky každého státu a že se musejí mnohdy více ohánět než leckterý zaměstnanec, a neměly by jim proto být házeny klacky pod nohy.

Jaké faktory jsou nejdůležitější pro úspěch vašeho podnikání?

Jsem rád, že jsem nezačal podnikat příliš brzy, měl jsem už ve svém oboru dost zkušeností, a mohl jsem tak od začátku nabídnout klientům určitou kvalitu. Jinak úspěch vyžadoval a vyžaduje tvrdou práci, neustálé další vzdělávání v oboru, intenzivní účast na networkingových akcích, systematický a proklientský přístup…

Čím se odlišujete od konkurence?

Kromě zkušeností a znalostí ve svém oboru PR bych vypíchl spolehlivost. O tu se vůči klientům maximálně snažím a myslím, že jde o výraznou přidanou hodnotu, protože když člověk sám hledá dodavatele v různých oborech, najít někoho spolehlivého (a zároveň schopného) je často jako hledat jehlu v kupce sena.

Jaké zajímavé postupy používáte - a jak?

Tady bych zmínil technologie spojené s mobilní kanceláří. Pracuji často na cestách a k efektivní práci mi pomáhá mimo jiné lehký ultrabook, připojení k internetu přes hot spot na mobilu, nejvýkonnější dostupná power banka, ze které si dobíjím zmíněný ultrabook, dále menší power banka na dobíjení mobilu… S tímto vybavením jsem schopen pracovat celý den bez přístupu k elektrické zásuvce. Počítač otevírám prakticky kdekoliv, ať už je to ve vlaku, kavárně, na trávě u řeky, na konferenci, u klienta…

Narazil jste v průběhu podnikání na nějaké vážné problémy?

Jednou jsem narazil na klienta splácejícího velmi pozdě faktury, naštěstí se to nakonec vyřešilo, ale vyžadovalo to dost asertivní přístup. Jinak je to práce s lidmi se všemi s tím spojenými výhodami a nevýhodami, někdy musí být člověk kromě PRisty trochu i psycholog. A taky účetní, novinář, marketér, poradce osobního rozvoje, odborník na weby, business consultant a x dalších profesí (úsměv).

Dále si myslím, že se vyplatí řídit se pravidlem „Nemějte všechna vajíčka v jednom košíku“. Nevyplatí se být závislý třeba na jednom velkém klientovi, ale mít příjmy rozvrstvené více směry.

Co vnímáte jako riziko pro své podnikání?

Těch rizik může být nespočet, například pokud budou různí „analytici“ v médiích nadále strašit možnou další blížící se ekonomickou krizí a z té se pak stane sebenaplňující se proroctví.

A co by mohlo naopak pomoci?

Připadá mi, že si český trh na rozdíl například od USA či Velké Británie ještě tolik nezvykl na nezávislé profesionály na volné noze aneb freelancery. U některých firem vůči nim stále ještě panuje podvědomá nedůvěra nebo spíše neznalost. Přitom jak vím z účasti na řadě aktivit a think-tanků pořádaných sdružením Na volné noze kolem Roberta Vlacha, nezávislí profesionálové jsou často opravdu zkušenými profíky troufajícími si i na ty největší projekty a nejednou mezi nimi bývají nejlepší odborníci v jednotlivých oborech. V Česku se nicméně rádi schováváme za korporaci nebo agenturu, budovat si v nějakém oboru vlastní jméno se tolik nenosí. Ale myslím si, že se to začíná pomalu obracet k lepšímu.

Jaké máte plány do budoucna?

Chtěl bych více přispívat k šíření znalostí o PR, o tom, co tento obor opravdu umí a jak může pomoci. Aby firmy a lidé věděli, že v žádném případě nejde o nesprávně označované placené „PR články“ v médiích, že PR bojuje zajímavostí a relevantností témat, ne penězi jako inzerce. A že PR nejsou jenom media relations, ale mnohem širší rejstřík možností a nástrojů.

V prvním období jsem neměl tolik času na vlastní publikační činnost (nejen) tímto zmíněným směrem, teď bych se tomu chtěl začít věnovat více.

A samozřejmě člověk pořád ladí ten správný mix nabízených služeb, cenovou nabídku, zefektivňuje networking a hlavně se pořád učí něco nového, tomu asi nebude nikdy konec.

 

Rozhovor vznikl ve spolupráci s facebookovou skupinou Podnikatelé a živnostníci - výměna zkušeností.

Jste také ochotni podělit se o své podnikatelské zkušenosti s ostatními? Ozvěte se nám! Kontakt na redakci OnBusiness.cz najdete dole, v patičce stránky. Členství v uvedené skupině není podmínkou.


(28. 5. 2018 | redakce2)


Tento článek je součástí speciálu:

Zkušenosti podnikatelů: Jak úspěšně provozovat firmu

Jedním z nejcennějších zdrojů informací při podnikání jsou zkušenosti dalších podnikatelů. Jak se jim podařilo nastartovat růst? S jakými riziky...


Facebook Twitter
Komentáře, názory a rady

Zatím sem nikdo nevložil žádný komentář. Buďte první...

>>> Číst a vkládat komentáře <<<
©2013-2024 OnBusiness.cz, ISSN 2336-1999 | Názvy použité v textech mohou být ochrannými známkami příslušných vlastníků.
Provozovatel: Bispiral, s.r.o., kontakt: BusinessIT(at)Bispiral.com | Inzerce: Best Online Media, s.r.o., zuzana@online-media.cz
O vydavateli | Pravidla webu OnBusiness.cz a ochrana soukromí | pg(4050)